Z nr. 3 2013

Tema: Norsk kort og dokumentarfilm. Professor Gunnar Iversen belyser trender i årets norske dokumentarfilmer. Her skriver han også om dokumentarfilmen The Act of Killing, som har vakt stor oppmerksomhet verden over.

«Dokumentarfilmen kan være en viktig retningsgiver og bidra til å skape betydningsfulle virkelighetsbilder som til og med endrer verden» skriver professor Gunnar Iversen, som i nytt Z belyser trender i årets norske dokumentarfilmer. Her skriver han også om dokumentarfilmen The Act of Killing, som har vakt stor oppmerksomhet verden over.

Vi anmelder dessuten alle de norske kortfilmene fra årets kortfilmfestival i Grimstad, og skriver om årets norske musikkvideoer.

Fra innholdet:

Jan Erik Jolst: Fri norsk kunstnerisk kortfilm 50 år!

Gunnar Iversen: Fortellinger fra virkeligheten - norsk dokumentarfilm anno 2013

Anniken K.E. Kjeserud: Men musikkvideoen var ikke død – årets norske musikkvideoer

Anmeldt: Norsk kortfilm

Irene Torp Halvorsen: Frie radikaler: Len Lye på kortfilmfestivalen

For mer info, se:  http://znett.com/2013/09/z-nr-3-2013-norsk-kort/

Ansvarlig redaktør Ingrid Rommetveit, ingridr@filmklubb.no, mobil: 48091001

Z filmtidsskrift

Filmens hus | Dronningens gt. 16 | 0152 Oslo

www.znett.com

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!