Årets tidsskrift 2018

Har dere gjort en god jobb i fjor som fortjener pris, heder eller ære? Da er det tid for å melde seg på i konkurransen om Årets tidsskrift.

I tillegg til prisen Årets tidsskrift kan det deles ut hederlig omtale til tidsskrifter som har utmerket seg spesielt innenfor

• språk og formidling
  • faglig formidling og evne til å nå egen målgruppe
  • design og layout

Juryen kan også gi pris i Åpen klasse.Tidsskriftene melder seg på til Årets tidsskrift og/eller Åpen klasse. Hederlige omtaler vil gis på bakgrunn av juryens bedømming av de innsendte bidragene.Tidsskrifter som har mottatt pris tidligere, har også anledning til å delta i konkurransen.

Frist for påmelding og innsending er fredag 5. februar 2018. Søknaden sendes inn elektronisk ved å benytte dette søknadsskjemaet. Fullstendige kriterier og praktisk informasjon finner du her.

Send de tre utgavene av 2017-årgangen du syns er mest representative i posten til Norsk tidsskriftforening, Litteraturhuset, Wergelandsveien 29, 0167 Oslo.

Nettidsskrifter vurderes på lik linje med papirtidsskrifter. Det er innholdet på sidene under juryens arbeidsperiode som vurderes. I tillegg vil kvalitet og relevans på arkivert og tilgjengelig stoff vurderes.

Kandidater til prisene vil få beskjed om at de går videre og skal deretter sende oss PDF av alle 2017-utgavene.

Prisene vil bli delt ut like etter årsmøtet den 26.april 2018.

Årets jury er:

Juryleder Margunn Vikingstad, litteraturkritiker i Morgenbladet

Andreas Wiese, daglig leder Litteraturhuset i Oslo

Geir A. Skomsøy, designfaglig rådgiver, konseptutvikler og tekstforfatter

Vidar Røeggen, seniorrådgiver, Universitets- og høgskolerådet

Gerd Johnsen, redaksjonssjef Res Publica

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.