Tidsskriftet Fett får pris i åpen klasse for å ha skapt et åpent rom for feministisk debatt

Prisen i åpen klasse tildeles tidsskriftet Fett for å ha skapt et åpent rom for feministisk debatt. I dette rommet har mange unge skribenter og illustratører fått prøve seg for første gang. Slik bringer tidsskriftet mange nye, viktige stemmer inn i den bredere offentligheten. Samtidig er fortiden ikke glemt – her er det tydelige linjer tilbake i historien. Fett har mot til å gi kontroversielle temaer plass og tid. Metoo, trans, scenenekt, rasisme – Fett går i dybden. Alltid med respekt, aldri feigt. Ofte med humor, alltid med alvor i bunnen. Fett evner å både irritere og engasjere.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.