Krise - Debatt og slippfest på Chateau Neuf 23. mars kl 19.00

Argument har sluppet et nytt nummer med tema Krise og inviterer  til slippfest med panelsamtale om samme tema på Chateu Neuf i Oslo onsdag 23. mars!
Økokrise, strømkrise, koronakrise, boligkrise, identitetskrise, tillitskrise ... Det er mange erklærte kriser å forholde seg til nå for tiden. Lever vi i en tidsalder av kriser? Hva er i så fall grunnen til dette?

Opprinnelig betegnet «krise» et avgjørende vendepunkt. I dag bruker vi ofte begrepet om langvarige, seige samfunnsprosesser. Er krise den nye normalen? Eller har vi blitt for lemfeldige med bruken av krisebegrepet?

Til å diskutere disse (og mange flere) spørsmål har vi invitert psykolog Ole Jacob Madsen og idéhistoriker Helge Jordheim. Ola Jacob Madsen er professor i kultur- og samfunnspsykologi ved Universitetet i Oslo. Han har arbeidet mye med samtidens store spørsmål rundt klimapsykologi, identitet og psykisk helse. Helge Jordheim er professor i kulturhistorie ved Universitetet i Oslo. Begrepshistorie er et av hans mange interessefelt, og har tidligere tatt for seg nettopp krisebegrepet i et historisk perspektiv.

Publikum vil også få anledning til å stille spørsmål.

Argument gleder gleder seg til en spennende og fruktbar samtale, og håper å se deg på Klubbscenen onsdag kveld! Dørene åpner kl 19:00 og samtalen starter kl 19:30.

Vel møtt!

Museumsnytt arrangerer debatt 11. oktober: Hva skjer med Nasjonalmusset? Det nye Nasjonalmuseet er åpnet, og den viktigste kunstsamlingen i Norge er igjen tilgjengelig for publikum. Endelig! Men tilbake på Tullinløkka står det gamle, ærverdige Nasjonalgalleriet tomt. Hva skal vi gjøre med det?

Se info og program her.

Du kan bl.a. lese om dette: Fastleger med omstillingsevne. Fastlegenes evne til omstilling var viktig da koronapandemien var på sitt verste. Dette kommer frem i en fokusgruppestudie med 19 fastleger i Innlandet fylke. Legene opplevde at deres ansvar ble utvidet fra å gjelde egne listepasienter til å omfatte hele befolkningen. De så seg selv som en viktig del av kommunens helseberedskap.

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.