Arr idéhistorisk tidsskrift med Cuba-arrangement på Litteraturfestivalen

I forbindelse med utgivelsen av Arrs dobbeltnummer om Cuba, har Arr invitert Desiderio Navarro, kubansk oversetter og tidsskriftredaktør, til Norge. Onsdag 29. mai skal han snakke på Litteraturfestivalen om samfunnskritikk og den intellektuelles rolle på Cuba. Navarro stiller også på Arrs lansering på Litteraturhuset i Oslo onsdag 5. juni.

Møt opp på Galleri Zink på Lillehammer onsdag 29. mai kl. 17.

Den kubanske offentligheten og den intellektuelles ansvar

Et møte med Desiderio Navarro, kubansk redaktør, oversettelse og forfatter

Fiende av folket, småborgerlig pseudososialist, homofil, pompøs og upålitelig? Eller del av Revolusjonen? Kubanske myndigheter har hatt en rekke strategier for å marginalisere den intellektuelle. Samtidig har revolusjonen fra starten i 1959 også vært forpliktet på en filosofisk og intellektuell identitet. Hvilke muligheter vil den intellektuelle få i framtidens Cuba?

Desiderio Navarro er en unik stemme i det kubanske samfunnet; en anerkjent tenker, skribent og redaktør som uredd har bidratt med politisk og filosofisk kritikk i en mannsalder. Han stiftet tidsskriftet Criterios i 1972, der nye ideer og teorier fra hele verden blir gjort tilgjengelig for kubanere. På Lillehammer skal han snakke om den intellektuelles historie og framtid på Cuba.

Les bl.a. om: Digitalisering, stordata og kunstig intelligens. Store, komplekse datasett og kunstig intelligens kan gi ny innsikt om sykdom og helse. Helsetjenesten produserer store datamengder som kan utnyttes i forskning, men slik det er i dag, er disse dataene stengt.

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Kunsthåndverk søker redaktør

Utlysningstekst finner du her.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.