Universitetsforlaget og Nytt Norsk Tidsskrift inviterer til debatt om Dag Solstad og forfatterrollen

Hva slags ansvar har forfattere i samfunnsdebatten? Hva slags status bør deres ytringer ha i offentligheten?

I “Dystopisk totalitarianisme” (NNT 3/ 2013) påpeker Oddgeir Osland at Dag Solstad i mange år har forsvart en form for totalitær tenkning. Samtidig er Solstad hyllet ikke bare som forfatter, men også som kritisk intellektuell. Hvorfor har Solstads ukritiske forhold til det autoritære møtt så liten motstand? Hva sier tilfellet Solstad om forholdet mellom litteratur og samfunnskritikk?

Innledning: Oddgeir Osland

Kommentarer:
Tom Egil Hverven, Øystein Sørensen, Inger Østenstad

Møteleder:
Tore Rem, redaksjonsmedlem i Nytt Norsk Tidsskrift

Tid og sted: Mandag 16. september kl. 19.00 på Litteraturhuset.

Les bl.a. om: Digitalisering, stordata og kunstig intelligens. Store, komplekse datasett og kunstig intelligens kan gi ny innsikt om sykdom og helse. Helsetjenesten produserer store datamengder som kan utnyttes i forskning, men slik det er i dag, er disse dataene stengt.

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Kunsthåndverk søker redaktør

Utlysningstekst finner du her.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.