Velkommen til Tidsskriftdagen 2016

I år handler det mye om tekster i tidsskriftene. Hva er en god tekst? Hva skal til for å komme på trykk? Hva er et godt tidsskrift-intervju? Vi inviterer skribenter, redaktører og lesere til Tidsskriftdagen 2016 - årets sjanse til å treffe skribenter og tidsskriftfolk!

Tid og sted: Fredag 11. november kl. 13.00 på Litteraturhuset i Oslo

Program:

13.00   Velkommen v/leder i Norsk tidsskriftforening, Bente Riise

Det gode tidsskrift-intervjuet v/Alf van der Hagen
”Norges beste litterære intervjuer” ble Alf van der Hagen kalt etter de store samtalebøkene med Dag Solstad (2013) og Kjell Askildsen (2014). Men van der Hagen har også publisert en rekke intervjuer i mellomlange formater, og til oss kommer han med gode råd og tips om det gode tidsskriftintervjuet.

14.00    Årets tidsskrift FANFARE: Slik gjorde vi det! Nyskapende, originalt og med stil: Tidsskriftet som diskuterer kultur på en annerledes måte

14.30  og 17.00 Hvordan søke støtte til gode prosjekter? Fritt Ord og Kulturrådet svarer.

15.00   Redaktørene snakker ut: Hva er en god tekst? Hva skal til for å komme på trykk? Sindre Hovdenakk, Prosa, Astrid Renland, Rus & Samfunn, Christian Kjelstrup, Samtiden, Ellen Engelstad, Manifest og Truls Petersen, ARR.

16.00   Debatt: Europeisk politikk, populisme og bevegelser på kontinentet v/Manifest tidsskrift

17.00   Tidsskriftet STEMMER har prisutdeling i årets tekstkonkurranse om Uro, lanserer jubileumsnummeret Stemmer i periferien og feirer at STEMMER er ti år.

18.00   Fest for tidsskrift-skribenter, redaktører og (gode) lesere i Kverneland, 2. etg.

Arrangementet er åpent for alle. Meld deg på nå!

Vi oppdaterer programmet fortløpende på nettsiden og Facebook.

Arr: Norsk tidsskriftforening med støtte fra Kulturrådet, Fritt Ord, Norsk Journalistlag og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening

Påmelding her.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.