Gapestokk eller viktig publisering?

Tid og sted: 1.11. 15.00-17.00 i kantina til Aschehoug/Universitetsforlaget, Sehesteds plass

Redaktør Tove Lie i universitets- og høgskoleavisa Khrono ble i sommer anklaget for å gjøre «knefall for gapestokk-mentaliteten» da hun i sommer publiserte en sak om at professor ved Universitetet i Stavanger, Nils Rune Langeland, hadde sendt grove meldinger til ulike kvinner. Flere av dem hadde «outet» professorens trakasserende meldinger i sosiale medier. Saken skapte en opphetet mediedebatt med sterke fronter. Redaktøren forteller om hvordan det var å stå i stormen på seminaret om ytringsmot.

Khrono har publisert flere saker om varsling i akademia, omstridt konsulentbruk og drevet kritisk journalistikk mot avisens eier og jobber mot hemmelighold og for mer åpenhet i akademia.

Seminaret er åpent for alle.

Tove Lie har utviklet og bygd opp nettavisen Khrono, som ble lansert i 2013 og mottok Fagpresseprisen året etter. Hun har mange års erfaring som journalist og redaktør, blant annet fra Nationen, Ny Tid og Klassekampen. Hun har også vært direktør i Samlaget og utgitt to bøker; Fredsnasjonens grenseløse våpenhandel (2012) og Grepa kvinnfolk (2015).

Arr: Norsk tidsskriftforening og Fagpressen i samarbeid med Universitetsforlaget.