Nye journalistikk-kurs satt opp i Bergen og Oslo

Nye kurs er satt opp i Bergen 25. oktober og Oslo 29. oktober. I Oslo kjører vi ettermiddagskurs med temaet "Profilen og portrettet" og i Bergen blir det heldagskurs med temaene er "Fire ting du kan lære av journalister" og "Intervjuet som sjanger og metode". Kursholder er Asgeir Olden fra Institutt for journalistikk.

OSLO

Profilen og portrettet

Intervjuer kan brukes på flere måter; som research, som innslag i saker og som presentasjonsform. På dette kurset skal vi se på de to mest interssante formatene – profilen og portrettet. Profiler og portretter er effektive måter å kommunisere på og de er mye lest. Men da må vi velge riktig sjanger til riktig sak. Derfor skal vi se på hva som karakteriserer profiler og portretter, snakke om metoder og virkemidler og – ikke minst – hvordan de skal skrives.

Dersom du har et intervju du gjerne vil ha vurdert på kurset, send det til asgeir.olden@ij.no.

Sted, tid og pris:
Oslo, Litteraturhuset - Kverneland 2. etasje
Kl. 16.00-20.00 mandag 29. oktober
med pizza på Tidssskriftforeningens kontor i 4. etasje kl. 15.30-16.00

Pris: Kr 300 for medlemmer, kr 500 for andre

Påmelding her

BERGEN

Fire ting du kan lære av journalister

Dette er et kurs om å fange leseren – med én gang. Vi vet at de fleste lesere orienterer seg først, så leser de. Vi vet også hva de vanligvis ser på først; det vi gjerne kaller leseinnganger. Derfor kan tittel, ingress, billedtekster og mellomtitler avgjøre om folk leser en artikkel eller ikke.

Kurset dreier seg om disse fire elementene. Du lærer ti måter å lage titler på, femten måter å lage ingresser på, dessuten får du noen tips om hvordan billedtekster og mellomtitler bør se ut. Og så skal vi øve på alt sammen.

Dersom du har en tekst du vil at vi skal vurdere på kurset, send den til asgeir.olden@ij.no

Intervjuet som sjanger og metode

Intervjuet kan være en metode til å få vite noe, til å konfrontere noen eller til å bli kjent med noen. På dette kurset går vi gjennom de viktigste formene for intervjuer; nyhetsintervjuet, temaintervjuet, standardintervjuet, profilen, portrettet, og hva de brukes til.

Dessuten ser vi på selve intervjuformatet. Hva er gode spørsmål, hva er dårlige? Vi snakker også litt om teknikk – opptak eller notater, utskriving og redigering, hva skal vi sitere og hva kan vi nøye oss med å gjengi.

Sted, tid og pris:
Bergen, Litteraturhuset Fosse-stova