Kurs og seminarer 2. halvår 2021

Norsk tidsskriftforening inviterer til fem kurs for å styrke kompetansen på journalistiske metodar i norske tidsskrift. Både skribentar og redaktørar treng profesjonalisering i tekst- og redigeringsarbeid, og i ulike journalistiske sjangrar. Vi skal ha fire kurs i Oslo og eitt i Bergen. Fagleg ansvarleg er Asgeir Olden, mangårig lærar på Institutt for journalistikk og med lang røynsle som redaktør før det. Han er ein drivande dyktig pedagog i det meste som har med journalistiske tekstar å gjere.

Hvorfor anmelde? Og hvordan? Hva står egentlig på spill i anmeldelsen av en skjønnlitterær bok? Og hvordan ser en god anmeldelse ut? I et kurs som strekker seg over tre samlinger ser vi nærmere på disse spørsmålene. Vi skal også diskutere hvilke grep anmelderen bør gjøre for å gi anmeldelsen et godt liv i digitale medier, og hvordan mediet vi skriver i påvirker anmelderarbeidet.

Hvorfor skal vi anmelde teater? Og hvordan? Hva står på spill i anmeldelser av teater og scenekunst? Hvilke forventninger har man til en anmeldelse, og hvordan ser en god anmeldelse ut? I et kurs som strekker seg over tre samlinger ser vi nærmere på disse spørsmålene. Vi skal også diskutere hvordan mediet vi skriver i påvirker anmelderarbeidet.

Kva er ein god kunstkritikk? Korleis skrive ein leseverdig tekst? Me snakkar om kvalitetsvurdering, det vanskelege kunstspråket og kritikkens føremål. Kva kan skje når kunsten og kritikken kjem seg ut av bobla? Korleis jobbe med tolking, kontekstualisering og vurdering på ein måte som når breitt ut, utan å forsake fagleg presisjon?

Vi inviterer både nye og erfarne kunstskribentar til dette praktiske kurset. Det trengst fleire kunstkritikarar til tidsskrift, aviser og andre publikasjonar.

Kurset består av tre samlingar, og blir halde både i Oslo, Trondheim og digitalt. Kvar samling er på tre timar, og inneheld føredrag, diskusjon, gjennomgang av ulikarta kunstkritikk, skriveoppgåver og arbeid med eigne tekstar.

Tidsskriftforeningens faktaark er korte oppskrifter på hvordan man planlegger og/eller utfører forskjellige aktiviteter og oppgaver i forhold til drift av tidsskrift.
Her kan du laste ned og printe ut alle våre faktaark.