Kurs og seminarer 1. halvår 2022

Musikk er viktig for de fleste mennesker. Men hvordan i alle dager kan man skrive om noe som kan oppleves så individuelt? I dette kurset ser vi på anmeldelsen som en litterær og journalistisk sjanger i historisk utvikling. Hvem er det man skriver for, hvordan og hvorfor? Hva innebærer kvalitetsbegrepet i dag, og hvilke konsekvenser har digitaliseringen medført? Og hvordan beholder du kicket?

Hvorfor anmelder vi film? Og hvordan gjør vi det? Vi ser på hvem vi kommuniserer med og hvordan vi gjør det. Gjennom et kurs bestående av tre samlinger ser vi på kritikerens rolle, på ulike sjangere innen filmkritikken og hvordan vi best sikrer at anmeldelsen blir lest og dessuten kan inngå som relevant innspill i diskusjonen om den enkelte film.

Tekstallmenningen samarbeider med svenske Nätverkstan og den regionale organisasjonen Tekstallianse om Nordisk konferanse for kulturtidsskrifter på Litteraturhuset i Bergen 25.-26. mai 2022, og vi håper at mange norske tidsskrifter har mulighet til å delta!

Tidsskriftforeningens faktaark er korte oppskrifter på hvordan man planlegger og/eller utfører forskjellige aktiviteter og oppgaver i forhold til drift av tidsskrift.
Her kan du laste ned og printe ut alle våre faktaark.