Vi inviterer til kurs med Øyvor Dalan Vik, kritiker i DN

Kritikerens rolle i en mediehverdag i endring. Og finnes det mulige problematiske aspekter ved filmkritikk? Vi forbereder oss på å skrive en anmeldelse. Hvordan gjøre teksten levende og gi den gjennomslagskraft. Form, virkemidler, lesbarhet og sjanger.

Korte skriveøvelser underveis. Vi gjennomgår deltakernes egne tekster, tilbakemeldinger og felles diskusjon. Vi snakker om kritikerens personlige stemme og ansvaret som følger med det å være kritiker. Hvordan forvalter vi rollen? Og hva vil vi med den?

Dette kurset er for alle, journalister, skribenter og forfattere, både nybegynnere og mer erfarne.

Bergen

18. oktober kl. 14.00 – 19.00
Hva er filmkritikk?
Ved Håkon Tveit og Øyvor Dalan Vik

25. oktober kl. 14.00 – 19.00
Kritikk og ansvar. Oppsummering og diskusjon
Ved Håkon Tveit og Øyvor Dalan Vik

Hele kursbeskrivelsen og påmeldingsmulighet finner du her.

2. november kl. 14.00 – 19.00
Hva er filmkritikk?
Ved Lars Ole Kristiansen og Øyvor Dalan Vik

Hva er filmkritikk, og hva er det ikke?

8. november kl. 14.00 – 19.00
Kritikk og ansvar. Oppsummering og diskusjon
Ved Bjørn Gabrielsen og Øyvor Dalan Vik

Hele kursbeskrivelsen og påmeldingsmulighet finner du her.

Museumsnytt arrangerer debatt 11. oktober: Hva skjer med Nasjonalmusset? Det nye Nasjonalmuseet er åpnet, og den viktigste kunstsamlingen i Norge er igjen tilgjengelig for publikum. Endelig! Men tilbake på Tullinløkka står det gamle, ærverdige Nasjonalgalleriet tomt. Hva skal vi gjøre med det?

Se info og program her.

Du kan bl.a. lese om dette: Fastleger med omstillingsevne. Fastlegenes evne til omstilling var viktig da koronapandemien var på sitt verste. Dette kommer frem i en fokusgruppestudie med 19 fastleger i Innlandet fylke. Legene opplevde at deres ansvar ble utvidet fra å gjelde egne listepasienter til å omfatte hele befolkningen. De så seg selv som en viktig del av kommunens helseberedskap.

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.