Nyhetsarkiv

Her ligger alle redaksjonelle saker fortløpende. Alle saker har hatt en periode på forsiden.

Europas nationella offentligheter måste öppna sig för varandra, säger Carl Henrik Fredriksson i en intervju om det politiska samtalets förutsättningar.

Carl Henrik Fredriksson är chefredaktör för och en av grundarna till Eurozine, ett nätverk för över 80 europeiska kulturtidskrifter och en nättidskrift som publicerar översättningar av framträdande texter. Med tre andra redaktörer och skribenter skrev han i höstas en manifestaktig artikel, ”Creating a space for debate”, som lyfter fram kulturtidskrifternas roll i den europeiska offentligheten. Med anledning av denna har Ny Tid ställt några frågor om villkoren för ett gemensamt politiskt samtal i Europa

Deler av norsk forlagsbransje har vært digital i ti år, uten at det har skapt de store overskriftene. Norske leservaner flytter seg fra papir til nett, uten at det fører til store bekymringer.

26. mai 2004 lanserte Universitetsforlaget den digitale, nordiske tidsskriftportalen idunn.no. Det første året var det noen tusen innom tjenesten og leste forskningsstoff fra de beste norske og nordiske tidsskriftene. I 2013 hadde idunn.no nesten 2,1 millioner nedlastninger – en økning på over 40 prosent fra året før. Økningen fortsetter i 2014.

De siste ukers medieoppslag har gitt et feilaktig inntrykk av at bransjen har snudd i momsspørsmålet. Medieorganisasjonene har derfor samlet seg om et felles utspill.

Vi oppfordrer til å arrangere debatter i høst, og vi har midler til å gi støtte til både store og mindre debatter som arrangeres av våre medlemstidsskrifter. Støttebeløpet er vanligvis på mellom kr 5000 og 10 000, men kan også være høyere i spesielle tilfeller.

Jo tydeligere tema, godt forberedt og aktuell debatten er - desto lettere er det å få støtte!

Støtte kan gis til f.eks. leie av lokaler, innledere, ordstyrer, annonser og teknisk opplegg.

Nytt søknadsskjema finner du her.

Har du spørsmål, ideer du vil drøfte eller annet - så ta kontakt, vi hjelper gjerne til.

I 1985 analyserte Øyvind Østerud hvordan landene i den tredje verden, «jordens fordømte» (Fanon) ble brukt som «mobiliserende trumfkort» av europeiske venstreintellektuelle på 1960-tallet og 1970-tallet. Hvor godt traff Østerud med analysen sin? Og hva har skjedd siden med det som den gang ble kalt den tredje verden, og venstresidens forhold til den? Nytt Norsk Tidsskrift og Manifest Tidsskrift inviterer til debatt med Øyvind Østerud, Eyolf Jul-Larsen, Tore Linné Eriksen, Benedicte Bull og Henrik Hovland.

Møt tidsskrifter og redaktører med erfaring fra både sukesseser og nederlag, hva gikk bra og hva gikk galt? Hvordan tenkte de underveis og hva skinner mest i etterpåklokskapens lys?

Stortinget må sørge for fortsatt null-moms for medier. Fritak både på papir og nett, og for aviser og tidsskrift er rette vei å gå, mener Fagpressen og Norsk tidsskriftforening.

Journalist, forfatter og oversetter Alberte Bremberg (f. 1970) er fra og med 2015 ansatt som ny redaktør for Bokvennen Litterært Magasin. Hun overtar redaktørstolen etter Gabriel Michael Vosgraff Moro, som siden 2010 har ledet Bokvennen frem til å bli et av Norges viktigste tidsskrifter.

Fra og med 2015-årgangen vil Preben Jordal overta som redaktør for Vinduet, Gyldendals litteraturtidsskrift. Nåværende redaktør Kaja Schjerven Mollerin går av ved årsskiftet.

Tidsskriftet Vagant får i dag Språkprisen 2014 for fremragende bruk av bokmål. – Vinneren tar for gitt at leserne har like stor kjærlighet og interesse for verden, livet og språket som avsenderen selv, skriver juryen.

Språkprisen er Språkrådets pris for fremragende bruk av norsk språk i sakprosa. Prisen er på 100 000 kroner. Språkprisen deles ut på Språkdagen 2014 i Oslo Konserthus av Språkrådets styreleder Ottar Grepstad. Prisen deles ut annethvert år for bokmål og nynorsk.

Vi minner også om at Fagpressen har økt potten for stipender betydelig. Det er kun en utlysning i året.

Vi oppgradert nettsiden og fått flere, fine og funksjonelle måter å jobbe på. Ta gjerne en runde og fortell oss hva du syns. Har du et arrangement eller noe annet du vil ha ut så kan du sende oss tekst og bilde så legger vi det ut for deg.

Det britiske litteraturmagasinet Granta har lenge vært regnet som en av de mest prestisjetunge og leservennlige arenaene for ny litteratur. Granta inneholder sterke, fortellende tekster som engasjerer og berører leseren, og publiserer jevnlig forfattere som Alice Munro, Ian McEwan og Zadie Smith.

Tidsskriftforeningens årsmøte avholdes torsdag 16. april i Kverneland på Litteraturhuset i Oslo. Samme kveld vil også prisen for Årets tidsskrift 2015 deles ut. Innkalling og sakspapirer sendes ut senere.

Det er ventet fullt hus når verdenshistoriens første japanske utgave av kulturtidsskriftet Fanfare lanseres på Fuglen i Tokyo i kveld. 11 japanske oversettere har på idealistisk basis vært med på det omfattende arbeidet med å oversette magasinets femte nummer til japansk

Juryen for Årets tidsskrift har hatt sitt første møte, og har nominert følgende tidsskrifter: Minerva, Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, Prosa, Syn og Segn, og Z filmtidsskrift. Prisen blir delt ut 16. april, etter årsmøtet i Norsk tidsskriftforening, som står bak prisen.

Elida Høeg og Kjersti Kanestrøm Lie blir nye sjefredaktører i Verdensmagasinet X.De to nye redaktørene ble først kjent på Radio Orakel, og har jobbet sammen som frilansere på flere reportasjer de senere årene.

«Alle» er enige om at forskningsartikler bør være gratis tilgjengelig for alle. Flommen av nye Open Access-tidsskrifter skaper likevel mer bekymring enn begeistring.

Nummeret inneholder tre strålende artikler av Knut Fosli, Brita Ytre-Arne og John Ivar Erdal, seks bokanmeldelser og en kommentar av årets nye kommentator, Marika Lüders.

Tidsskriftet Vinduet, under redaktør Kaja Schjerven Mollerin i 2014, er kåret til Årets tidsskrift. Hederlig omtale går til Røyst -  Politikk og tankeleik på venstresida. Prisutdeling på Litteraturhuset i Oslo, Kjelleren, torsdag 16. april kl. 18.00