Nyhetsarkiv

Her ligger alle redaksjonelle saker fortløpende. Alle saker har hatt en periode på forsiden.

- Redaksjonen har flat struktur og alle har sine eigne kjepphestar. Så vi enda opp med ei rekkje spennande synspunkt på geografiske, faglege og kulturelle utkantar, seier Preben Sørheim, redaktør for Røyst 2/2014. Det Bergensbaserte tidsskriftet fekk heiderleg omtale under utdelinga av Årets tidsskrift.

- For meg er litteraturen et sted hvor verdier blir diskutert på en måte som ikke er belærende, fordømmende, sementerende, og uten at de nødvendigvis er satt på dagsorden, sier Kaja Schjerven Mollerin, redaktør for Vinduet i 2014 og vinner av Årets tidsskrift.

Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening får ny generalsekretær: professor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo, Tore Slaatta (57).

Det er nå utlyst ledige redaktørstillinger i tidsskriftene NUMER og DRAMA.  Hele utlysningstekstene finner du her.

Tegnerforbundet inviterer til tegneserieutstilling torsdag 17. september kl. 18.00 i Tegnerforbundet, Rådhusgata 17, i Oslo.

Charlotte Myrbråten  er nominert til Plans Jentepris sammen med Fett-redaktør, Hilde Sofie Pettersen, for twitterkampanjen #jegharopplevd.

Viktig informasjon om mva når du utvikler digitale utgivelser: Les Fagpressens tips og råd om hva du bør være oppmerksom på i forhold til mva og digitale utgivelser.

Kulturdepartementet slår fast at de vil innføre nullmoms i 2016 for alle medier som i hovedsak består av nyhets- og aktualitetsinnhold. Vi håper dette også gjelder digitale tidsskrift.

Tidsskrift  for Norsk psykologforenings faste designere har fått henholdsvis Gull og diplom i klassen «redaksjonell illustrasjon» i årets Visuelt, den største konkurransen i visuell kommunikasjon i Norden

Skal ta tak i noe av det vi mener bør diskuteres og snakkes om fra musikkåret 2015. Hvem var klassens klovn i musikkåret 2015? Og hvem lå som en keeper foran på klassebildet? ENO-redaktør Eirik Kydland svarer.

Får regjeringen gjennomslag for sine omdisponeringer i tilleggsproposisjonen til statsbudsjettet, vil det kunne innebære at TF-medlemmet Verdensmagasinet X kan bli nedlagt.

Norsk kritikerlag har indeksregulert sine veiledende satser for kritikk. De nye satsene gjelder fra 1.1.2016.

Rus & Samfunn trues med nedleggelse etter at Helse-direktoratet besluttet ikke å videreføre avtalen med Universitetsforlaget. Rus & Samfunn har sendt ut opprop.

TF-medlemmet Verdensmagasinet X vil fortsatt kunne få økonomisk støtte fra Norad over den såkalte infostøtteordningen. Dermed er krisen avblåst og bladet som ble stiftet i 1991 og som kommer i fire utgaver årlig, blir ikke nedlagt.

Både tidsskrift og fagpresse står utenfor momsfritaket som regjeringen nå har sendt over til Eftas overvåkingsorgan Esa for godkjennelse.

Tidsskriftforeningen endrer kontingentsatsene fra og med 2016 for å skape økonomisk handlingsrom for mer service til medlemmene, bedre politisk påvirkningsarbeid og flere egne prosjekter.

Lørdag ble barnetidsskriftet Eos kåret til årets finlands-svenske kulturtidsskrift, og går dermed videre som kandidat til den nordiske tidsskriftprisen.

Fagpresseforeningen varsler videre kamp mot momsfritaket for elektroniske nyhetsmedier, selv om Eftas overvåkingsorgan, Esa, godkjente fritaket mandag denne uken.

Det er klart for kåring av Årets tidsskrift 2016 og heder og ære til dyktige redaksjoner!

I år åpnes det for at flere tidsskrift gis hederlig omtale i forbindelse med utdelingen av Årets tidsskrift.