Nyhetsarkiv

Her ligger alle redaksjonelle saker fortløpende. Alle saker har hatt en periode på forsiden.

-  Vi må få et solid løft for tidsskriftene. De er viktigere enn noen gang, men får for alt lite støtte, sier Bente Riise, generalsekretær i Norsk tidsskriftforening.

Bente Riise (54) har vært styreleder i Norsk tidskriftforening de siste ti årene, og går nå over i fast stilling som generalsekretær.

På dette kurset går vi gjennom de viktigste formene for intervjuer; nyhetsintervjuet, temaintervjuet, standard-
intervjuet, profilen, portrettet, og hva de brukes til.

Kurset holdes på Litteraturhuset i Kverneland fra kl. 16.00 -20.00 mandag 9. oktober.

Eller: Hvordan redusere mannsandelen i norske tidsskrift.
Tid og sted: 17.10. - kl. 17.00 – 19.00 i på TFs kontor, 4. etg. på Litteraturhuset i Oslo.

Hva må til for å få flere kvinner som artikkelforfattere og essayister? Hvordan går du fram? Gode eksempler og diskusjon.

Fredag 17. november kl. 12.00 – 19.00. Fri entrè.

Litteraturhuset Oslo, Amalie Skram, 2. etasje

Tema: Fortelling

Hvordan gå fra virkeligheten til en god historie? Hva er en god fortelling og hvordan skriver du den? Hvordan gjøre forskingsfunn til spennende formidling? På Tidsskriftdagen deler dyktige skribenter og formidlere kunnskap, tips og erfaringer.

Utstilling av tidsskrifter innen kultur, samfunn og vitenskap. Trivelige lesekroker, kaffe og te. Arrangementet er åpent for alle.

Alle er for ytringsfridom, men kor lett er det å utøve? Vi inviterer til seminar for skribentar og redaktørar om ytringsmot. Kvar hentar ein motet frå, kva skal til for å utøve ytringsfridom?

Tid og stad: 1.11. 15.00-17.00 i kantina til Aschehoug/Universitetsforlaget, Sehesteds plass

På seminaret kjem dyktige skribentar og redaktørar og fortel om korleis dei arbeider og tenkjer, kva erfaringar dei har gjort seg med å publisere kontroversielle, sterke og modige ytringar.

Redaktørane Ole Martin Mortvedt i Politiforum og Tove Lie i Khrono fortel om saker og stormar dei har stått i.

Jurist Anine KierulfJoachim M. Lie fra Fritt Ord, redaktør Ivar Kvistum i Handikapnytt/leder i Fagpressens Redaktørforum og andre kommer for å legge fram tanker og perspektiver på ytringsmot.

Tid og sted: 1.11. 15.00-17.00 i kantina til Aschehoug/Universitetsforlaget, Sehesteds plass

Redaktør i Politiforum Ole Martin Mortvedt forteller om sine erfaringer etter å ha inntatt et standpunkt i Monika-saken, og krevd politimesterens avgang, etter å ha kritisert styreleder og generalsekretær i egen organisasjon for uryddig avtaleinngåelse med styreleders nabo og en bredt anlagt artikkel hvor politidirektøren først oppfordrer kvinner til å søke ledende stillinger, for deretter å ringe en av de kvinnelige søkerne, og be henne trekke søknaden.

Redaktør Tove Lie i universitets- og høgskoleavisa Khrono ble i sommer anklaget for å gjøre «knefall for gapestokk-mentaliteten» da hun i sommer publiserte en sak om at professor ved Universitetet i Stavanger, Nils Rune Langeland, hadde sendt grove meldinger til ulike kvinner. Flere av dem hadde «outet» professorens trakasserende meldinger i sosiale medier. Saken skapte en opphetet mediedebatt med sterke fronter. Redaktøren forteller om hvordan det var å stå i stormen på seminaret om ytringsmot.

Khrono har publisert flere saker om varsling i akademia, omstridt konsulentbruk og drevet kritisk journalistikk mot avisens eier og jobber mot hemmelighold og for mer åpenhet i akademia.

Kl. 16.00 på Tidsskriftdagen 17.11: Hør Berit Hedemann i foredraget: Om å lage fortellinger av abstrakte temaer og den kaotiske virkeligheten.

Kl. 17.00 på Tidsskriftdagen 17.11: Hør Johanna Bäckström Lerneby: Hur berättar man en reportage på bästa sätt?

Kulturrådet deler ut tre millionar kroner til kunst- og kulturkritikk. Søknadsfrist er tysdag 5.12.2017 klokka 13.00. TF tilbyr hjelp med søknader.

Hvorfor er forskningsformidling viktig? Akademia kritiseres stadig for å formidle for lite, for å ikke vektlegge formidling ved ansettelser og opprykk og for å være tilfredse med at forskningen kun når ut til fagfeller

Stikkord for dette kurset er opphavsrett, vanlege tabbar og misforståingar om kva som er lov og ikkje. Er det skilnad på reglane for papir og nett? Juss og folkeskikk i digitale tider. Advokat Jon Wessel-Aas viser veg i jungelen. Han har også skrive boka Opphavsrett, fotorett og personbilder i nettjournalistikk

Korleis kan du finne gode bildeløysingar med smalt budsjett? Korleis tenke foto/bilde i forhold til innhald og sjanger. Kva bilete kan brukast fritt og kvar finn du dei? Designer Aina Griffin er ein dreven bilderedaktør med gode tips og råd.

Har dere gjort en god jobb i fjor som fortjener pris, heder eller ære? Da er det tid for å melde seg på i konkurransen om Årets tidsskrift.

I tillegg til prisen Årets tidsskrift kan det deles ut hederlig omtale til tidsskrifter som har utmerket seg spesielt innenfor

• språk og formidling
  • faglig formidling og evne til å nå egen målgruppe
  • design og layout

Kulturrådet inviterer til lansering av boka Kulturtidsskriftene og til debatt om kulturtidsskriftenes tilstand, utfordringer og betydning.

Kulturtidsskriftene har lenge hatt en viktig funksjon i den politiske og kulturelle offentligheten i Norge. De har vært arenaer for kritisk refleksjon, opplysning og debatt om aktuelle kultur- og samfunnsspørsmål, og slik – har det blitt hevdet – har de bidratt til å formidle tidsånden gjennom ulike historiske epoker. Er dette fremdeles situasjonen for kulturtidsskriftene?

Endringer i frister

For 2019 er det én felles frist i september for de to tidsskriftordningene. Fristen er 4. september 2018 kl. 13:00. Det er ikke lenger frist i juni.

Et abonnementssystem er mye mer enn en kundeliste: Lær om alle mulighetene som finnes og hvordan du kan øke inntektene dine!

AbOn holder kurs for oss tirsdag 12. juni fra kl. 17.00 til 20.00 og gir deg en grundig innføring i alle muligheter en abonnementsmodell kan gi.

NYTT: Noen medlemmer etterspør informasjon om GDPR og vi setter av litt tid til å snakke om de nye personvernreglene og hva det kan ha å si for abonnementshåndtering.

Å lage gode prosjekter og skrive gode søknader er viktig for mange tidsskrifter og skribenter. Om du skal søke støtte til små eller store prosjekter gjelder det samme; prosjektet skal være gjennomtenkt og gjennomførbart, og søknaden skal være velformulert.