Bevar og utvid momsfritaket!

Stortinget må sørge for fortsatt null-moms for medier. Fritak både på papir og nett, og for aviser og tidsskrift er rette vei å gå, mener Fagpressen og Norsk tidsskriftforening.

Fagpressen og Norsk tidsskriftforening representerer til sammen ca. 300 norske tidsskrift og fagmedier. Disse bidrar til økt mediemangfold, original dybdejournalistikk og samfunnsdebatt.

- Vi er skuffet over regjeringens håndtering av merverdiavgift for medier. Mva.-fritaket for både aviser og tidsskrift har bidratt til et stort og verdifullt mediemangfold, sier leder i Norsk tidsskriftforening, Bente Riise.

- Regjeringen bryter med en over 40 år lang tradisjon med momsfritak. Det er langt fra det mediebransjen trenger. Vi mener det er viktig å beholde fritaket og utvide det til å omfatte digitale utgivelser av både aviser og tidsskrift. Vi oppfatter at det er et flertall for dette på Stortinget, sier adm. direktør i Fagpressen, Elin Floberghagen.

Foreningene reagerer også negativt på de avgrensninger regjeringen legger opp til.

- Det må være den viktige journalistikken og det frie ord som skal beskyttes. Da blir det pussig kun å vurdere én mediekanal. For eksempel driver store deler av fagpressen kontinuerlig nyhets- og aktualitetsjournalistikk, sier Floberghagen.

Fagpressen og Norsk tidsskriftforening forventer at budsjettforhandlingene gir et annet sluttresultat.

- Vi setter vår lit til at partiene gjennom forhandlinger kommer til et annet og bedre svar, nemlig utvidet momsfritak for avis og tidsskrift, uavhengig av plattform, sier Bente Riise.

Kontakt:

Bente Riise, Norsk tidsskriftforening:      905 84 838

Elin Floberghagen, Fagpressen:                 926 00 109

Pressemelding - kulturbudsjettet - 8. oktober 2014

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.