Første nummer av norske GRANTA lanseres

Norsk GRANTA skal profilere norske debutanter og trykke spesialskrevne og hittil upubliserte bidrag fra etablerte norske forfattere, i tillegg til de beste bidragene fra det toneangivende og prestisjefylte britiske GRANTA.

Temaet for første nummer er KOLLAPS.

"Menneskehetens historie er historien om kollapser, og om det som oppstår i kjølvannet av dem, " sier Trude Rønnestad, redaktør for norsk GRANTA.

"Alt kan kollapse. Økonomien og økologien. Velferdsstaten og imperiet. En kollaps kan være fysisk og mental. Personlig, men også politisk. Noen sammenbrudd er forventede, og kunne kanskje vært unngått. Andre kommer brått, og er umulig å vegre seg mot."

Norsk GRANTA vil være en publikasjon for både norske debutanter og etablerte forfattere. Vi ønsker spesialskrevne og hittil upubliserte bidrag. Frist for innsending av bidrag er 15. august 2012. Les mer på www.gyldendal.no/granta

For mer informasjon, ta kontakt med Trude Rønnestad, redaktør for norsk skjønnlitteratur, redaktør for norsk GRANTA, tlf 93 45 32 18 Kari Marstein, leder for Gyldendals norskredaksjon, tlf 41 52 97 07

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.