Hvorfor skal vi anmelde teater? Og hvordan? Hva står på spill i anmeldelser av teater og scenekunst? Hvilke forventninger har man til en anmeldelse, og hvordan ser en god anmeldelse ut? I et kurs som strekker seg over tre samlinger ser vi nærmere på disse spørsmålene. Vi skal også diskutere hvordan mediet vi skriver i påvirker anmelderarbeidet.
Samling 1:
7. september, kl. 17.00 – 20.00
Hva er teaterkritikk?
v/Therese Bjørneboe
Hva forventes av en teaterkritikk? Hva bør en anmeldelse inneholde? Og hvordan finner man sin egen stemme? Vi ser på eksempler og diskuterer kritiske genre, stil og publikasjonsformer.
Samling 2:
14. september, kl. 17.00 – 20.00
Hvordan skrive en anmeldelse?
v/Therese Bjørneboe og Anette Therese Pettersen
Er anmelderen avisas utsendte på teatret, eller teatrets utsendte i offentligheten? Hvem skriver man for? Vi diskuterer utfordringene ved å anmelde tverrestetiske og post-dramatiske former, dans, performance og billedkunst. Vi går også igjennom deltagerne egne tekster, og diskuterer pråk, stil og temperatur.
Samling 3:
21. september, kl. 17.00 – 20.00
Hva er kritikerens rolle og ansvar?
v/Therese Bjørneboe og Per-Christian Selmer-Anderssen
Den siste tiden har flere av de mest opphetede debattene om teater handlet om forholdet til en politisk virkelighet. Med utgangspunkt i stykket Ways of Seeing diskuterer vi etikk, integritet og kritikerens posisjon.
Pris: Kr 1500
Påmeldingsfrist 1. september
Samling 1:
19. oktober, kl. 17,00 - 20.00
Hva er teaterkritikk?
v/Therese Bjørneboe)
Hva forventes av en teaterkritikk? Hva bør en anmeldelse inneholde? Vi ser på eksempler og diskuterer kritiske genre, stil og publikasjonsformer.
Samling 2:
26. oktober, kl. 17.00 - 20.00
Hvordan skrive en anmeldelse?
v/Therese Bjørneboe og Knut Ove Arntzen
Er anmelderen redaksjonens utsendte på teatret, eller teatrets utsendte i offentligheten? Hvem skriver man for? Hvordan finner man sin egen stemme? Vi diskuterer med utgangspunkt i lesernes egne tekster, og ser på bl.a. språk, stil og temperatur.
Samling 3:
2. november, kl. 17.00 - 20.00
Hva er kritikerens rolle og ansvar?
v/Therese Bjørneboe og Charlotte Myrbråten
Den siste tiden har flere av de mest opphetede debattene om teater handlet om forholdet til en politisk virkelighet. Med utgangspunkt i stykket Sløserikommisjonen diskuterer vi etikk, integritet og kritikerens posisjon.
Pris: Kr 1500
Påmeldingsfrist 11.oktober
Påmelding til kurs i Bergen her
Samling 1:
9. november, kl. 17.00-20.00
Hva er teaterkritikk?
v/Therese Bjørneboe
Hva forventes av en teaterkritikk? Hva bør en anmeldelse inneholde? Vi ser på eksempler og diskuterer kritiske genre, stil og publikasjonsformer.
Samling 2:
16. november, kl. 17.00-20.00
Hvordan påvirkes kritikken av mediet man skriver for?
v/Therese Bjørneboe og Jan Landro
Hva er forskjellen på å skrive kritikk for regionale og riksdekkende medier? Stilles det ulike krav til tekst, habilitet og rolle?
Samling 3:
23. november, kl. 17.00-20.00
Hva er kritikerens rolle og ansvar?
v/Therese Bjørneboe og Per-Christian Selmer-Andersen/Charlotte Myrbråten
Den siste tiden har flere av de mest opphetede debattene om teater handlet om forholdet til en politisk virkelighet. Med utgangspunkt i stykket Sløserikommisjonen/Ways of Seeing diskuterer vi etikk, integritet og kritikerens posisjon.
Pris: Kr 1500
Zoom-lenke sendes før kursstart
Påmeldingsfrist 11. september
Faglig ansvarlig og kursleder:
Therese Bjørneboe er kulturjournalist, kritiker og redaktør. Can. mag i Idéhistorie, UiO. Tidligere kulturredaktør i Klassekampen, og journalist og kritiker i en rekke aviser, bl.a. Klassekampen, Morgenbladet og Aftenposten. Har skrevet i ulike internasjonale teatertidsskrift. Tidl. komiémedlem i International Ibsen Award, Heddajuryen o.a. Redaktør for Norsk Shakespearetidsskrift siden 1998.
Øvrige bidragsytere:
Per Christian Selmer-Anderssen jobber som frilansjournalist, med scenekunst og utenriksstoff som spesialfelt. Han er teaterkritiker i Aftenposten, og har de siste årene jobbet tett med krigen i Øst-Ukraina. Utdannet i journalistikk fra Nord Universitet, Hoogeschool Utrecht og Danmarks Journalisthøjskole i Århus. Høsten 2018 skrev han en av de første anmeldelsene av Ways of Seeing for Aftenposten.
Charlotte Myrbråten er utdannet teaterviter ved UIB, og skrev masteroppgave om feministisk teaterteori og praksis. Hun har vært kritiker siden 2008 i blant annet BA og Aftenposten, og nå i BT, Klassekampen og Norsk Shakespearetidsskrift. Er også arrangementsansvarlig på Bergen Offentlige Bibliotek.
Jan H. Landro er forfatter, journalist og tidligere kulturredaktør i Bergens Tidende, og mangeårig teater-, film- og litteraturkritiker. Han har anmeldt teater i førti år og bl.a. sittet i Heddajuryen.
Knut Ove Arntzen er professor emeritus i teatervitenskap, Universitetet i Bergen. Hans spesialfelt har vært skuespillerkunst og gruppeteater, visuell dramaturgi, arktisk drama og teaterkritikk. Utøvende teaterkritiker i Arbeiderbladet, 1977-1987 og siden 2000 i Norsk Shakespearetidsskrift. Har undervist i teaterkritikk, og skrevet en lang rekke fagartikler og bidratt til en rekke bokutgivelser i Norge og internasjonalt.
Kurset er arrangert av Norsk tidsskriftforening i samarbeid med Kritikerlaget, med støtte fra Kulturrådet, Fritt Ord og Pressens faglitterære fond.
I Tidsskriftet nr. 7/2022 kan du blant annet lese mer om dette: Mekanisk trombektomi ved hjerneinfarkt, Covid-19-vaksinasjon blant europeiske innvandrere og at vegetar- og vegankost er sunt – med noe tilskudd
Vårutgåva av Prosa rettar blikket mot ein sakprosakategori som er like gamal som han er aktuell, nemleg biografien.
Spørsmål om ytringsfridom og debattklima var sentrale i 2021 og det er ingen teikn på at dei vil bli mindre viktige framover.
Ragnar Hovland blir 70 15. april i år. Men festen er alt i gang i Syn og Segn. I intervju med Sigrid Sørumgård Botheim innrømmer Hovland at «eg har kjensler, sjølv om dei sit langt inne». Litteraturkritikar Eivind Myklebust har gjenlese klassikaren Sveve over vatna og skriv om tull og alvor hos Hovland.
Korleis høyrest den eldste innspelte folkemusikken i Noreg ut? Er joiken terapi, protestsong eller både delar? Korleis kombinerer ein politisk engasjement og engasjement for folkekulturen? Dette og mykje meir les du om i julenummeret av Folkemusikk!
Barn og Covid-19: Foreldres spagat i pandemien – og alle valg som har blitt tatt og skal bli tatt – er temaet som rommer forsiden i nyeste utgave av Tidsskriftet. Skal man holde barnet hjemme? Må vi teste nå? Og skal 12-åringen få vaksine?
Tidsskriftet heiser regnbueflagget. Nytt nummer av Tidsskriftet har flere regnbue-artikler. Juni er nemlig Pride! Avalon Nuovo, som står bak forsiden, sier: «Ut fra egne erfaringer og erfaringene til andre LGBTQIA+-venner, tenkte jeg at jeg ville illustrere varmen og gleden ved å oppdage en kropp, enten det er ens egen eller kroppen til et annet menneske. For meg føles dette ganske sentralt i opplevelsen av å være skeiv, og det er en vakker ting å feire som del av Pride.»
Korleis jobbar ein faktasjekkar, og kor stort ansvar har fagkonsulenten for ferdig bok? Korleis påverkar konspirasjonsteoriar den offentlege samtalen, og kva treng vi eigentleg meningsjournalistikken til no som alle kan publisere eigne synspunkt i sosiale medium? Alt dette kan du lese om i vårens tredje nummer av Prosa.
Har romantiske komedier blitt håpløst utdaterte? Eller kan de fortsatt gi oss håp? Z ser nærmere på en sjanger som har stått fjellstøtt hos publikum, selv om den har blitt beskrevet som både naiv og eskapistisk, med tvilsomt kvinnesyn og reaksjonære tenkemåter. Har vi blitt for kyniske for romantiske komedier? Her kan du blant annet lese om Bringing Up Baby, Woody Allens Annie Hall, kultklassikeren Harold and Maude, Appropriate Behavior og Knocked Up.
Kunst og kultur i skolen: Vi trenger mer kunst og kultur i skolen! Siden 70-tallet har antallet timer med kunst og håndverk blitt redusert fra 20 prosent til 12,5 i 2021. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen.
En kommentar til rivingen av Y-blokka: Y-blokka ble skapt av arkitekt Erling Viksjø, Carl Nesjar og Picasso og sto ferdig i 1969. I 2020 river regjeringen bygget til høylytte protester. Bygget blir ansett som stedsspesifikk kunst, norsk kulturarv og verdensarv, og var besluttet vernet i 2011. Magasinet er i sin helhet en kommentar til prosessen som har pågått i mange år og fokuserer på historiene om de tre kunstnerne og hvordan bygget ble til.
Vaksinebivirkningene i Tidsskriftets nye nummer. «Jeg brukte litt tid på å finne en god innfallsvinkel», sier Christian Bloom, som har illustrert forsiden. «Tatt ut av sammenhengen kan en tegning som problematiserer vaksinebivirkninger, lett bli forstått som ‘vaksineskeptisk’. Løsningen var å zoome ut fra den enkelte sprøytespiss og heller se på helheten: Ja, noen rammes, men de aller, aller fleste gjør det ikke», sier han.
Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.
Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!
Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.
Medlemstidsskriftene kan låne kontoret vårt i 4. etasje på Litteraturhuset i Oslo, fortrinnsvis etter kl 15. Trenger du det på dagtid, kan det som regel ordnes.
Send e-post til post@tidsskriftforeningen.no for spørsmål/reservasjon.