Momsfritak basert på avisdefinisjon fra 60-tallet

Fagpresseforeningen varsler videre kamp mot momsfritaket for elektroniske nyhetsmedier, selv om Eftas overvåkingsorgan, Esa, godkjente fritaket mandag denne uken.

Publisert

 – Den nye ordningen fjerner det avgiftsmessige skillet mellom papiraviser og elektroniske nyhetsmedier. Den gjør det enklere for små og store mediehus å selge digitalt innhold uten å være hindret av avgiftssystemet, sier Esa-president Sven Erik Svedman i en pressemelding mandag da momsfritaket ble formelt godkjent i Brussel. 

Fagpressens direktør Elin Floberghagen mener imidlertid at hele momsforslaget er basert på en gammeldags definisjon av hva som kan kalles "nyhetsmedier": 

– Her bruker regjeringen en avisdefinisjon som stammer fra 1960-tallet, det er rett og slett ganske umoderne. Fagmediene er hovedleverandører av nyheter innenfor sine felt, sier Floberghagen i et intervju med Dagens Næringsliv. 

Hun er glad på vegne av mediene som nå får fritak for moms på elektroniske kanaler, men varsler videre kamp: 

– Det er fint at en del av mediebransjen nå får momsfritak, men vi i Fagpressen kan ikke gi oss nå, vi må jobbe videre med dette, sier hun til avisen. 

Det nye momsfritaket for elektroniske nyhetsformidling gjelder alle nyheter som tilbys mot betaling på papir, pc, mobile enheter, radio og tv. Fritaket gjelder kun medier med en bred dekning av nyhets- og aktualitetsstoff, rettet mot allmenheten. Medier som i hovedsak gjelder kun én sektor eller er rettet mot kun én interesse eller bransje, vil ikke være fritatt, ifølge reglene.

Se også

http://www.dn.no/etterBors/2016/01/25/1603/Medier/-det-er-rett-og-slett-ganske-umoderne

Powered by Labrador CMS