Nytt teologisk tidsskrift

Det nye tidsskriftet Teologisk Tidsskrift et resultat av sammenslåingen av Norsk Teologisk Tidsskrift og Tidsskrift for Teologi og Kyrkje. Det nye tidsskriftet utgis av Universitetsforlaget.

Vi spør de nye redaktørene Tarald Rasmussen, professor ved Teologisk Fakultet, Universitetet i Oslo og Peder Gravem, professor ved Det teologiske menighetsfakultet i Oslo, om hvorfor tidsskriftene slåes sammen og hva som er fordelen med det?

- Det er to forholdsvis små tidsskrifter som fusjonerer for å styrke teologiens posisjon i den akademiske offentligheten. Den teologiske begrunnelsen for to forskjellige tidsskrifter er ikke lenger til stede, i hvert fall langt mindre tydelig enn da tidsskriftene ble startet. Vi ønsker å pleie anmelderdelen av tidsskriftarbeidet bedre. Bokmeldingene skal både bidra til fagformidling og stimulere til faglig debatt. Et viktig mål for tidsskriftet er å stimulere til forskning, kommunikasjon og diskusjon innenfor og mellom teologiske disipliner, tradisjoner og fagmiljø.

Hva blir nytt, og kan dere kort si noe om fremtidsplanene?

- Heftene blir større, det blir bedre plass til å behandle forskjellige tema. I enkelt tilfeller vil heftene inneholde halvparten innkomne saker og halvparten med fokus på ett tema, i andre tilfeller vil hele heftet være viet ett tema. Temahefter som står for tur er f.eks. Spiritualitet, Teologi/rett (juss), Døden, Liturgireformen (endrede måter å kommunisere religionen på i befolkningen) og Bibelen i norsk kultur.

Les mer om Teologisk tidsskrift her

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.