Rødt! bytter navn til Gnist

Dette er første utgave etter navnebyttet fra Rødt! til Gnist. Tidsskriftet ble starta av AKP som Røde Fane i 1972 og byttet navn til Rødt! i 2005.

Gnist, som forgjengerne, har ein uavhengig og selvstendig redaksjon, selv om om redaktøren blir valgt av Rødt's landsstyre.

Som de selv påpeker: De springer ut fra - ikke vekk fra - partiet og den sosialistiske bevegelsen de er en del av. Se mer informasjon om denne utgaven under "Utgivelser" her på nettsiden.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.