Skriveseminar med Nytt Norsk Tidsskrift

Brenner du for et faglig tema og vil nå ut i offentligheten? Vil du bli flinkere til å skrive godt om ditt akademiske felt? Meld deg på skriveseminar!

Tid og sted: Sentralen i Oslo, 15. september kl. 12-16.

Nytt Norsk Tidsskrift er et norsk, flerfaglig vitenskapelig tidsskrift om politikk, kultur og vitenskap. Vi er et forum for kritisk analyse på tvers av etablerte akademiske disipliner, bevegelser og politiske retninger, som bidrar med innsikt og profilert argumentasjon i norsk offentlig debatt.

Seminaret er først og fremst ment for akademikere tidlig i karrieren, særlig stipendiater, som ønsker å nå ut til lesere utenom spesialiserte fagfellesskap. Det vil ta opp problemstillinger knyttet til skrivearbeid og skriveteknikker, samt redaksjonsarbeid og prinsipper for redaksjonell vurdering. Hva ser en redaktør etter, hvordan skriver man forståelig om komplekst fagstoff, og hvordan skal man forholde seg til kritisk tilbakemelding? Vi vil også drøfte og gi tilbakemelding på deltakernes artikkelskisser.

Vertskap for seminaret er Nytt Norsk Tidsskrift v/redaktør Jan Grue og redaksjonsmedlemmer Inga Bostad, Helge Jordheim, Wilhelm Joys-Andersen, Anna Grøndahl Larsen, Hilde Reinertsen, Ketil Slagstad og Ingvild Ulsaker-Janke, som utover bred akademisk kompetanse har erfaring fra en rekke fagfellevurderte og journalistiske fora.

Interessert? Skriv til redaksjon@nyttnorsk.no innen 8. august med emnet «Skriveseminar 2022». Skriv noen ord om deg selv og legg ved en skisse på inntil 1 A4-side for en artikkel eller et essay.

Seminaret er gratis og inkluderer lunsj, men det er et begrenset antall plasser. Opptak vil avgjøres basert på skissenes relevans for Nytt Norsk Tidsskrifts målgruppe.

Les mer om oss her og se forfatterveiledning her.

Med vennlig hilsen,

Redaksjonen i Nytt Norsk Tidsskrift

Temaet denne gang er samling, og favner bl.a. livmor på sprit, teoretisering om museumsfotografiet og spørsmål om fornyet gjenstandsfokus kan ses som en protest mot opptattheten av samfunnsrollen.

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Kunsthåndverk søker redaktør

Utlysningstekst finner du her.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.