PLNTY 1/2021

Kunst og kultur i skolen: Vi trenger mer kunst og kultur i skolen! Siden 70-tallet har antallet timer med kunst og håndverk blitt redusert fra 20 prosent til 12,5 i 2021. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen.

Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse. Møt professor Anne Bamford, kunstnerne Lotte Konow Lund og Sverre Malling og eksperter som snakker om viktigheten av å kunne tegning. Hvorfor har ikke elever mer enn i underkant av to timer kunst og kultur i uken?

Bidragsytere er:

Annicken Dedekam Råge

Camilla Sune

Dag August S. Dramer

Ida Mathisen

Jan Walaker

Lars Elton

Lars-Erik Christophersen

Mats Linder

Mette Hellenes

Mette Torstensen

Morten S. Wensberg

Sindre W. Goksøyr

Tilde Marman Walaker

Tommy Olsson

PLNTY er et kulturtidsskrift som utgis to ganger i året. Vi jobber i tillegg med kulturstoff på flere plattformer som nett, podkast og video. Vi ønsker å bidra til debatt og være kritiske til den etablerte oppfatningen av hva norsk design, kunst og kultur er. Våre utgivelser er et bidrag til å viske ut skiller mellom akademia og allmennheten, til refleksjon og analyse.

Du finner det i salg her!

I Tidsskriftet nr. 7/2022 kan du blant annet lese mer om dette: Mekanisk trombektomi ved hjerneinfarkt,  Covid-19-vaksinasjon blant europeiske innvandrere og at vegetar- og vegankost er sunt – med noe tilskudd

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Kunsthåndverk søker redaktør

Utlysningstekst finner du her.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.