Årets nordiske tidsskrift

Det danske tidsskriftet Den blå port vant prisen Årets nordiske kulturtidsskrift 2013

Den femte nordiske kulturtidsskriftsprisen på 500 euro ble tildelt det danska tidsskriftet Den Blå Port under bokmessen i Helsingfors. Les hele pressemeldingen, juryens begrunnelse m.m. på neste side.

Det danske litteraturtidsskriftet Standart vant prisen Årets nordiske tidsskrift 2012.  Prisen ble delt ut av den svenske tidsskriftforeningen under Bokmessen i Göteborg fredag den 28. september.

- Vi i redaksjonen er selvfølgelig alle veldig beærede av denne tittelen, sier Elisabeth Skou Pedersen, redaktør i Standart. Det er veldig motiverende og deilig at det man brenner for vekker gjenklang og anerkjennelse hos andre.

Det finske lyrikktidsskriftet Tuli&Savu (Ild&røyk) er kåret til Årets nordiske kulturtidsskrift. Prisutdeling skjer på Bokmässan i Gøteborg fredag 27. september kl. 15.00. Prisen utdeles av Nordisk Kulturtidskriftförening med støtte fra Norsk tidsskriftforening, Norsk Journalistlag og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening. Årets jury har bestått av Margunn Vikingstad (NO), Ivan Rod (DK), Nina Nyman (FI), Clemens Altgård (SE)

Årets nordiske tidsskrift kåres på Bokmessen i Gøteborg fredag den 28. september. Årets tidsskrift i Norge, Norsk Shakespeare og teatertidsskrift, er vår kandidat. Fra de andre landene i Norden er Nya Argus (Finland), Suomen Luonto (Finland), Standart (Danmark) og Ett lysande namn (Sverige) nominerte.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.