Og de nominerte er…

Årets nordiske tidsskrift kåres på Bokmessen i Gøteborg fredag den 28. september. Årets tidsskrift i Norge, Norsk Shakespeare og teatertidsskrift, er vår kandidat. Fra de andre landene i Norden er Nya Argus (Finland), Suomen Luonto (Finland), Standart (Danmark) og Ett lysande namn (Sverige) nominerte.

Prisen ble første gang delt ut i Oslo i 2009. Seieren gikk da til det norske litteraturtidsskriftet Vinduet. Siden den gang har Norge gjort stor suksess.  I fjor vant litteraturtidsskriftet Bokvennen, og de mottok prisen under bokmessen Bogforum i København. Det allmennkulturelle tidsskriftet Syn og Segn landet prisen på bokmessa i Helsingfors i 2010.

Kan 2012 være året et dansk, finsk eller svensk tidsskrift går av med seieren? Eller vinner et norsk tidsskrift for fjerde år på rad?

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.