Årets tidsskrift – Prisvinnerne er klare!

Vinneren av Årets tidsskrift 2014 er Eno. Redaktør Eirik Kydland

Fra juryens begrunnelse: «Eno har etter juryens mening løftet musikkjournalistikken her i landet. Det har blitt et viktig bransjeblad, samtidig som det evner å skrive almenngyldig og tilgjengelig om musikk. Den visuelle profilen er sober og helhetlig og gir ekstra glød til de allerede velskrevne tekstene. I 2011 ble det da nystartede Eno kåret til Årets komet. Siden har det bare blitt bedre og bedre, og årets jury slutter seg til tidligere utsagn om at magasinet gir deg stoff du ikke visste du ville ha.

Juryen har latt seg begeistre av redaksjonens nysgjerrige og fordomsfrie tilnærming til musikk i all sin mangfold, videreformidlet med en entusiasme som smitter.»

Juryens hederlige omtale går til tidsskriftene Plot og Bøygen.

Fra juryens begrunnelse: «Plot er et unikt tidsskrift i norsk sammenheng, med en helt egen stil. Det byr på gjennomarbeidete dokumentarartikler som borer i et tema, avslører og gir nye innsikter. Designen er innbydende og ren, og tekstene er illustrert med gode bilder av dyktige fotografer. I løpet av kort tid har Plot bidratt til å fornye den norske tidsskriftsjangeren og har etablert seg som et gjennomført profesjonelt magasin.»

«Bøygen har fullført sin 25 årgang, og er et studenttidsskrift på høyt nivå som tar litteratur og tekst på alvor. Blant skribentene finner vi både studenter og professorer, litterære debutanter og etablerte forfattere. Bøygen representerer en alternativ arena for akademisk tenkning, med rom for å utforske litteratur av alle sjangre og sjatteringer.»

Prisene deles ut etter årsmøtet i Norsk tidsskriftforening torsdag 7. mai 2014 kl. 18. Sted: Fritt Ords lokaler, Uranienborgveien 2, Oslo. Prisen er støttet av Norsk journalistlag og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening.

Juryen har bestått av:
Siri Lindstad, Eva Løveid Mølster, Martin Lundell, Solveig Øye, Frode Molven.

For mer informasjon, kontakt:

Redaktør Eno, Eirik Kydland (48 12 30 17), eirik.kydland@gmail.com

Redaktør Plot, Jo M. Bredeveien (90 97 89 90), jo@magasinetplot.no

Redaksjonsmedlem Bøygen, Hilde Mugaas (41 41 66 20), hildemugaas@gmail.com

Juryleder Siri Lindstad (926 15 086), post@sirilindstad.com

Styreleder, Norsk tidsskriftforening Bente Riise (905 84 838) b.riise@synogsegn.no

Norsk Tidsskriftforening er en samarbeidsorganisasjon for politiske, almennkulturelle og litterære tidsskrifter i Norge. Foreningen har i dag 89 medlemstidsskrifter.