FANFARE kåret til Årets tidsskrift 2016

Fanfare er kåret til årets tidsskrift 2016. Det deles også ut priser for god design, god faglig formidling og pris i åpen klasse; denne gangen som "Politisk arena". Prisutdeling på Litteraurhuset i Oslo (Kverneland) 28. april kl. 18.00.

Pressemelding:
ÅRETS TIDSSKRIFT 2016 ER KÅRET

Prisen for årets tidsskrift 2016 går til en nykommer blant norske tidsskrift. FANFARE mottar prisen for sin kreative, lett aktivistiske og bevisst varierte bruk av sjanger, stil og visuelle virkemiddel som gjør at tidsskriftet evner å diskutere kultur på en annerledes måte.

-Fanfare har utvidet horisonten i det kulturelle Norge, skriver juryen i sin begrunnelse.

Prisen er på 30 000 kroner, og deles ut torsdag 28. april kl. 18.00 på Litteraturhuset i Oslo. Arrangementet er åpent for alle.

Norsk tidsskriftforening står bak prisen, som også er støttet av Norsk Journalistlag og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening. Norsk Tidsskriftforening er en organisasjon for kulturelle, politiske og vitenskapelige tidsskrifter i Norge, og har i dag 89 medlemstidsskrifter.

FANFARE er kåret til årets tidsskrift 2016

Redaktører: Synne Øverland Knudsen og Amalie Kasin Lerstang.
Grafisk design: Ida Kristine Gismervik Hatleskog, Marte Veys Berg og Jenny Kyvik Hutchens

Årets tidsskrift 2016 går til en trykksak som har inntatt tidsskriftverden på en høyst uhøytidelig måte. Med likestilling og aktivisme som prinsipp, både ved å hente tema fra ulike kunstfelt og ved å la etablerte og mindre etablerte kunstnere og kulturarbeidere slippe til, utvider FANFARE horisonten i det kulturelle Norge.

Variert bruk av sjanger, stil og visuelle virkemiddel og med et både kritisk og selvkritisk blikk på kvalitet, gjør at tidsskriftet diskuterer kultur på en annerledes måte. Redaksjonen kjennetegnes ved en sterk identitet og vilje til å prøve ut nye grep.

Øvrige priser

I tillegg til prisen for årets tidsskrift, deler juryen i år ut ytterligere tre utmerkelser. Syn og Segn, Tidsskrift for Norsk psykologforening og Minerva mottar hver sin pris.

SYN OG SEGN mottar pris for god design Redaktør Knut Aastad Bråten
Grafisk design: Aina Griffin

Design er alltid en del av budskapet og det er juryens oppfatning at Syn og Segn forstår dette på en utmerket måte. Tidsskriftet balanserer godt mellom foto og illustrasjon og utnytter de mulighetene som god designtenkning byr på.  Her er ingen forstyrrende elementer og presentasjonen av tekstene engasjerer til videre lesning. Syn og Segn tildeles diplom for sin design, layout og typografi.

TIDSSKRIFT FOR NORSK PSYKOLOGFORENING mottar pris for god faglig formidling og evne til å nå egen målgruppe Sjefredaktør Bjørnar Olsen
Grafisk design: Laboremus - Bendik Kaltenborn og Åshild Irgens er illustratører

Tidsskriftet er den sentrale publiseringskanalen i psykologi på norsk. Foruten rene fagartikler er innholdet i de ulike utgavene variert, fra essay, kulturstoff, reportasjer til debattinnlegg, noe som gjør at de på en utmerket måte klarer å kommunisere både til fagfellesskapet og en bredere offentlighet. Her klarer man å kombinere solid fagkunnskap med godt språk. Juryen ønsker særlig å berømme måten tidsskriftet kommuniserer på, i samspillet mellom papirutgaven, tidsskriftets nettløsning og bruk av sosiale medier.

MINERVA mottar prisen åpen klasse for sin tydelige posisjon som politisk arena
Ansvarlig redaktør: Nils August Andresen
Grafisk design: Bengt Olsson, Concorde Design

Mens norsk offentlighet var på sitt kanskje mest dovne i 2001, dukket tidsskriftet Minerva opp i ny drakt med store ambisjoner og vyer. Med dype røtter forankret i klassisk konservativisme, utforsker Minerva sosiale, kulturelle og økonomiske problemstillinger med tydelighet og engasjement.  Tidsskriftet har i flere år nå vært en premissleverandør i den norske offentligheten, og fungert som en politisk arena der nye uredde stemmer stiller spørsmål rundt vedtatte sannheter. De har lykkes med det viktigste for et tidsskrift: Debattene har skapt ringvirkninger i den offentlige samtalen.

Juryen har i år bestått av: Margunn Vikingstad (juryleder), litteraturkritiker i Morgenbladet, Nazneen Khan-Østrem, forlagsredaktør dokumentar, Aschehoug, Geir A. Skomsøy, designfaglig rådgiver, konseptutvikler og tekstforfatter, Vidar Røeggen, seniorrådgiver i Universitets- og høgskolerådet og Andreas Wiese, daglig leder for Litteraturhuset i Oslo.

Spørsmål om prisen og prisutdelingen torsdag kan rettes til juryleder Margunn Vikingstad på telefon 411 02 214 eller Tone K. Olsen i Tidsskriftforeningen, telefon 924 81 412