Nytt Norsk Tidsskrift er kåret til Årets tidsskrift 2017

Norsk tidsskriftforening deler årlig ut priser til tidsskrift som har utmerket seg i året som har gått. Prisen for Årets tidsskrift henger høyt og i år går den til Nytt Norsk Tidsskrift for 2016-årgangen. Det deles også ut to andre hederspriser, «Språk og formidling 2017», som går til Prosa og «God design 2017» som går til Tidsskrift for Norsk psykologforening.

Publisert

Prisutdeling torsdag 11. mai kl. 19.00 i Fritt Ords lokaler i Uranienborgvn. 2 i Oslo.

Prisene deles ut av Norsk tidsskriftforening med støtte fra Norsk Journalistlag og Norsk Faglitterær Forfatter- og oversetterforening.

Fra juryens begrunnelser:

«Nytt Norsk Tidsskrift var hovedarenaen for to helt sentrale debatter i akademia i 2016: Hva vi skal med humaniora og formidlingens betydning for forskningen. Gjennom fremragende tekster, debattmøter og aktiv profilering i sosiale medier har tidsskriftet formidlet faglige impulser til det offentlige ordskiftet.

Et revitalisert NNT har formidlet vitenskapelig innsikt til aktuelle kulturelle og politiske debatter. I 2017 trenger vi en opplyst samtale og et levende Nytt Norsk Tidsskrift i kampen mot falske nyheter!»

Pris for «Språk og formidling 2017» går til tidsskriftet Prosa, som selv tematiserer dette i sine omtaler av norsk og oversatt sakprosa. Juryen vil spesielt fremheve bidragene til litteraturkritikerne Gro Jørstad Nilsen og Merethe Røsvik Granlund som i hele 2016-årgangen har underholdt og opplyst leserne med sine skarpe penner.

Tidsskrift for Norsk psykologforening mottar pris for «God design 2017». Tidsskriftet har et tydelig teksthierarki mellom vitenskapelige artikler, annet fagstoff, kultur, debatt og reportasjer. Hovedartiklene er gjennomgående intelligent dramatisert med illustrasjoner som løfter teksten og inviterer til videre lesning.

Kontakt:

Vidar Enebakk, redaktør i Nytt Norsk Tidsskrift tlf. 922 01 274 eller e-post Vidar.Enebakk@etikkom.no

Juryleder Margunn Vikingstad, litteraturkritiker i Morgenbladet. Hun kan kontaktes på telefon 411 02 214 eller e-post margunn.vikingstad@gmail.com

(Fullstendige begrunnelser finnes her)