Agora får pris for faglig formidling og evnen til å nå egen målgruppe

Red.: Lars Bugge, Oscar Dybedahl, Stein Sundstøl Eriksen, Janicke S. Kaasa, Kaja Schjerven Mollerin, Geir O. Rønning
Gjesteredaktører nr. 1–2, 2020: Minda Holm og Andreas H. Hvidsten

Juryens begrunnelse:

Dette er et tidsskrift med ambisjoner om og vilje til å knytte sammen vitenskapsfeltene kultur, litteratur, samfunn og politikk. Tidsskriftet våger å gå i dybden i stedet for i bredden, og i denne årgangen får vi to dybdedykk: Ett i begrepet «populisme» og ett i Michel Focault og nyliberalismen. Perspektivene er komplekst nyanserte og den store bredden av skribenter bidrar til forståelse og formidler tverrfaglighet til tidsskriftets målgruppe. Det er lett å la seg imponere av det grundige arbeidet som ligger bak denne årgangen på totalt 1230 sider. Agora gjør oss klokere i en tid der mye og mangt behandles på overflaten.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.