Empirix får prisen for språk og formidling

Redaktør og grafisk formgiver: Walter Wehus

Juryens begrunnelse:

Da Empirix ble grunnlagt i 2014, var det for å bøte på medienes manglende interesse for norske tegneserier. Målet var å styrke den offentlige samtalen om norske tegneserier og å øke interessen for sjangeren. Dette har Empirix oppnådd til gangs – tidsskriftet har både blitt et samlingspunkt for norsk tegneseriebransje og et sted der alle med interesse for sjangeren kan finne noe de liker. Dette er formidling på sitt beste: Illustrasjoner og tekst er av høy kvalitet og utfyller hverandre, og nettformatet er godt utnyttet. Empirix er en spennende verden der man stadig oppdager små perler, uten å gå seg bort på veien.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.