Samtiden er kåret til Årets tidsskrift 2021

Redaktør: Christian Kjelstrup
Grafiske designere: Maria Astrup og Kristin Bø

Juryens begrunnelse:

Årets vinner har vært viktig lesning i 130 år, men i stadig nye versjoner. Under dagens redaktør har Samtiden markert seg på en rekke vis. Tidsskriftet har blitt redigert med lekenhet og stor kreativitet. Temabaserte utgaver har satt dagsorden og skapt oppmerksomhet. Nye stemmer er funnet og dyrket med stort hell, både som bidragsytere i enkeltnummer og som faste spaltister. Samtidens design og redigering gjør det tilgjengelig og tydelig, samtidig som tidsskriftet er redigert med en fin bevissthet om de mange små virkemidler som kan forbedre et allerede fremragende tidsskrift. Samtiden er en klar og verdig vinner av årets tidsskrift 2021.

Juryen

Juryleder Geir Skomsøy, designfaglig rådgiver
Vidar Røeggen, deniorrådgiver i Universitets- og høgskolerådet
Andreas Wiese, rådgiver Litteraturhuset i Oslo
Ellen Krystad, tekstkonsulent i Gyldendal Norsk Forlag
Cecilia Ekstrøm, leder av HumSam-biblioteket ved Universitetet i Oslo

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.