Tidsskrift for den norske legeforening får pris i åpen klasse

Redaktør: Are Brean
Visuelt ansvarlig: Lotte Grønneberg

Juryens begrunnelse:

Flere av årets kandidater hadde koronapandemien som omdreiningspunkt i 2020-årgangen, men ingen viste på samme måte som årets vinner hvilken rolle et tidsskrift kan fylle i krisetider. Tidsskriftet kommuniserer forskningsresultater på norsk i et fagfelt som vanligvis formidler på engelsk, og i 2020 publiserte det 150 artikler om covid-19, hvorav 30 var originale forskningsarbeider. I tillegg ga tidsskriftet oppmerksomhet til praktiske problemstillinger. Det har dekket omstilling av legekontorer, tiltak ved fødeklinikker, gitt etiske råd ved respiratorbehandling og praktiske råd ved gjennomføring av ramadan. På en suveren måte har det vist hvor viktig et tidsskrift kan være i en krisetid.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.