Tidsskrift for den norske legeforening får pris i åpen klasse

Redaktør: Are Brean
Visuelt ansvarlig: Lotte Grønneberg

Juryens begrunnelse:

Flere av årets kandidater hadde koronapandemien som omdreiningspunkt i 2020-årgangen, men ingen viste på samme måte som årets vinner hvilken rolle et tidsskrift kan fylle i krisetider. Tidsskriftet kommuniserer forskningsresultater på norsk i et fagfelt som vanligvis formidler på engelsk, og i 2020 publiserte det 150 artikler om covid-19, hvorav 30 var originale forskningsarbeider. I tillegg ga tidsskriftet oppmerksomhet til praktiske problemstillinger. Det har dekket omstilling av legekontorer, tiltak ved fødeklinikker, gitt etiske råd ved respiratorbehandling og praktiske råd ved gjennomføring av ramadan. På en suveren måte har det vist hvor viktig et tidsskrift kan være i en krisetid.

Les bl.a. om: Digitalisering, stordata og kunstig intelligens. Store, komplekse datasett og kunstig intelligens kan gi ny innsikt om sykdom og helse. Helsetjenesten produserer store datamengder som kan utnyttes i forskning, men slik det er i dag, er disse dataene stengt.

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Kunsthåndverk søker redaktør

Utlysningstekst finner du her.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.