Eos årets svenskfinske kulturtidsskrift

Lørdag ble barnetidsskriftet Eos kåret til årets finlands-svenske kulturtidsskrift, og går dermed videre som kandidat til den nordiske tidsskriftprisen.

Det er femte gang Tidskriftcentralen deler ut den finlandssvenske kulturtidskriftprisen, som er på 3000 euro.

"Tidsskriftet Eos retter seg til barn og unge i Svenskfinland med et alvorlig budskap uten å bruke en irriterende pekefinger", heter det i begrunnelsen for prisen.

Juryen pekte også på at "Eos belyser livet fra mange synsvinkler og byr på friske intervjuer" og at tidsskriftet fungerer som en "forbindelseslinje mellom skoleelever i det svensktalende Finland."

Dette er andre gang Eos vinner prisen. Som vinner er Eos dermed også Tidsskriftcentralens kandidat til prisen som årets nordiske tidsskrift som skal kåres senere i år i samarbeid med de andre nordiske tidsskriftforeningene. Tidskriftscentralen er en interesseforening for finlandssvenske kultur-, opinions- og forskningstidsskrifter.

Les mer om prisen og om Tidskriftcentralen her (http://tidskriftscentralen.fi/eos-blev-arets-kulturtidskrift-for-andra-gangen/

Les mer om den svensktalende delen av Finland her https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenskfinland

Bilde: Tidskriftscentralens ordförande Birgitta Snickars von Wright, journalisten Kerstin Kronvall, redaktören Susan Sandberg-Ek och verksamhetsledaren Christian Lång.
Foto: Ari Nykvist.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.