Debatter 2022

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

– I Norge er kultur koselig, men ikke særlig viktig, sier professor i kreativitet, Anne Bamford i et intervju med PLNTY i vår utgave 2, som er dedikert til "Kunst og kultur i skolen" (eller mangelen på det).Har situasjonen endret seg de siste 10 årene etter at hun utga rapporten "Arts and Cultural Education in Norway" (2011) kom ut? Og hva er det eventuelt som forårsaker at vi ikke satser på kreativitet i utdanningen når det ligger latent i den menneskelige utvikling å være kreativ?Bli med på debatt hos Henie Onstad Kunstsenter, den 15. november 2022 klokken 18.00 - 20.00. Arrangementet er gratis. Påmelding.

Velkommen til debatt og lanseringsfest med historisk sus!

Det nye Nasjonalmuseet er åpnet, og den viktigste kunstsamlingen i Norge er igjen tilgjengelig for publikum. Endelig! Men tilbake på Tullinløkka står det gamle, ærverdige Nasjonalgalleriet tomt. Hva skal vi gjøre med det?

Bakgrunn
Nasjonalmuseets leiekontrakt med eier, Statsbygg, går snart ut. Skal vi være sikre på at bygget forblir i offentlighetens eie og brukes til kulturformål, haster det.

Det mangler ikke på ideer. Tidligere i år ble en mulighetsstudie lagt på bordet: Bygningen kan gjøres til en arena for landets museer, der de samler sine ressurser, utfordrer og lærer av hverandre for å møte publikum på nye måter. Andre ideer er å la Nationaltheatret eller Universitetet flytte inn. Og andre igjen snakker fortsatt varmt om muligheten for å vie bygget til kunsten alene.

Tidsskriftet Museumsnytt ønsker å bidra til en god, bredt anlagt samtale om Nasjonalgalleriets framtid, og dedikerer sin lansering av høstutgaven til dette. Og hvor er det vel mer naturlig å snakke enn INNE I Nasjonalgalleriet?

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.