Tidligere debatter og arrangementer

Tid: 1. mars kl 11:00–16.30
Sted: Litteraturhuset, Kjelleren.

Inngangspenger: 100 kroner/50 kroner

Kan det finnes noe slikt som et diktatur i Europa? Hvis ja, hva kan gjøres for å hindre en slik utvikling?

I de siste tiårene, har Ungarn vært en konstant bekymring for alle som er interessert i europeisk politikk. Etter jernteppets fall ble Ungarns demokratiske reformer holdt opp som et eksempel for statene i Sentral- og Øst-Europa. Dagens nedbrytning av Ungarns politiske og konstitusjonelle system minner engstelige observatører om en ikke så fjern fortid.

The welfare of knowledge societies depends on the free flow of ideas. Technological development has opened up fantastic new opportunities for making art, literature, research and other forms of cultural heritage widely accessible. But this brave new world is full of challenges. Digital super libraries Europeana and the Digital Public Library of America are finally catching up with private endeavours such as Google Books. But what about copyright issues? And is digitization really the answer to everything?

Kom og se/les tidsskrifter fra hele Europa, også Norden og Norge.

Som en del av den europeiske tidsskriftnettverket Eurozines konferanse i Oslo, stiller vi ut ledende kulturelle og politiske tidsskrifter fra hele Europa.

Kunstkritikk feirer tiårsjubileum, og inviterer til et foredrag med den britiske filosofen Peter Osborne.

Med utgangspunkt i sin bestselger «Anywhere or Not at All: Philosophy of Contemporary Art» (Verso, 2013), vil Osborne presentere en nylesning av samtidskunstens filosofi.

Filmtidsskriftet Z slipper sitt nye nummer om nerdefilm!

Samtidig markeres tidsskriftets 30-årsjubileum.
Det blir velkomstdrink, snacks, filmquiz med flotte premier og DJ.

Finnes kulturen om språket er blitt borte, eller dør kulturen når språket dør? Språk endrer seg, språk dør ut, – og språk revitaliseres. Språk er ofte symbol på frigjøring og selvstendighet – og nasjonalisme. Men kan kultur revitaliseres når språket forsvinner?

I anledning Språkåret 2013 stiller vi spørsmål rundt språkdød vs levende kultur under debatten ”Hvem er vi, om språket dør?” på Tromsø bibliotek og byarkiv den 4. oktober 2013 (kl 16.00-17.00). Nordnorsk Magasin står som ansvarlig for debatten som vil foregå under Ordkalotten – Tromsø internasjonale litteraturfestival.

Hva slags ansvar har forfattere i samfunnsdebatten? Hva slags status bør deres ytringer ha i offentligheten?

Onsdag 28. august kl. 19.00 i Amalie Skram, Litteraturhuset i Oslo

Asylmottak i Norge – nedverdigende, dehumaniserende og farlig for kvinner

I Afghanistan sto Khalida Popal i spissen for jentene som kjempet for retten til å drive med idrett. Som kaptein på det aller første landslaget i fotball for kvinner ble hun truet på livet og søkte beskyttelse i Norge. Her opplevde hun å bli trakassert og behandlet som en kriminell på asylmottakene. I det nye nummeret av Samtiden tar hun et kraftfullt oppgjør med behandlingen av asylsøkere.

Anders Sømme Hammer og Khalida Popal i samtale med Lena Lindgren

Gratis. Åpent for alle

Tid: 27. aug. 2013 15:00 - 16:00
Sted: Foajeen på Domus Theologica, Blindernveien 9, 0371 OSLO

St.Sunniva, tidsskriftet for Norsk Kvinnelig Teologforening, og prosjektgruppen «Kjønn og Kirke i 100 år» ved Det teologiske fakultet har samarbeidet om et spesialnummer i anledning stemmerettsjubileet. Nummeret lanseres i forbindelse med det årlige Aasta Hansteen-seminaret på Det teologiske fakultet.

Slippfest for temanummer om Sorg. Hvordan kan vi bidra til den kollektive samtalen om temaet sorg?

Utflukt presenterer sitt første nummer for året som omhandler temaet sorg. Nye stemmer bidrar til den kollektive og utforskende samtalen om sorg, og leser sine bidrag på slippfesten mens bandet Brokeland Bullets står for musikken

Tirsdag 18.juni,  Sound of Mu, Oslo

Hva kjennetegner utviklingen i Russland ett år ut i Putins tredje presidentperiode? Tidsskriftet Nordisk Østforum inviterer til debatt.

Tidsskriftet Mot Rusgift, i samarbeid med Norsk Tidsskriftforening,  inviterer til paneldebatt om narkotikapolitikk.

Har Norge en vellykket eller mislykket narkotikapolitikk? Hva kan vi lære av Portugal? Fordeler og ulemper ved en fortsatt restriktiv narkotikapolitikk. Fordeler og ulemper ved en legalisering.

I forbindelse med utgivelsen av Arrs dobbeltnummer om Cuba, har Arr invitert Desiderio Navarro, kubansk oversetter og tidsskriftredaktør, til Norge. Onsdag 29. mai skal han snakke på Litteraturfestivalen om samfunnskritikk og den intellektuelles rolle på Cuba. Navarro stiller også på Arrs lansering på Litteraturhuset i Oslo onsdag 5. juni.

Møt opp på Galleri Zink på Lillehammer onsdag 29. mai kl. 17.

Under tittelen "Periodical transfers: The Journals of the 18th century as agents of change" inviterer vi til internasjonale konferanse om 1700-tallstidsskriftenes transnasjonale karakter, 12.-14. juni 2013 på Bogstad gård.

Velkommen til prisutdeling av STEMMER-prisen og åpent redaksjonsmøte lørdag 27. april kl. 17.00 – 19.00 på Litteraturhuset i Oslo, Nedjma 3. etasje

Ny utgave av NUMER, tidsskrift for tegning, illustrasjon og bokkunst, feires med slippfest og forfattermøte i Tegnerforbundet, Rådhusgata 17,  torsdag 14. Mars kl. 18.

Einar Økland forteller om Norske malebøker – en glemt del av norsk kunsthistorie – i samtale med forfatter og illustratør Rune Johan Andersson.

Forfriskninger.

Anledning til å kjøpe NUMER til spesialpris, Einar Øklands bok selges på stedet.

Velkommen!

Kvifor skal vi eigentleg lære både nynorsk og bokmål i skulen, kor stor plass bør sidemålsopplæringa ha, og kva slags sidemålsordning vil vere best for nynorsken?

FORTID, historiestudentene ved UiO sitt fagtidsskrift, markerer de 100 årene som er gått siden norske kvinner fikk stemmerett, også i det nye nummeret: ”Kvinner i hundre”.

Dag og tid: Tirsdag 29. januar kl. 18 i sal Kverneland på Litteraturhuset.

Bøygen litterært tidsskrift arrangerer dagseminar lørdag 12. januar i Kværnlandsalen på Litteraturhuset. Seminaret varer fra 10.00 til 15.30. Seminaret er gratis, og de som er påmeldt innen 7. januar får lunsj inkludert i seminaret.

Seminaret er åpent for alle, men kommer først og fremst til å handle om det litterære tidsskriftet Bøygen. Vi går inn i Bøygens 25. år, og vi gjør det med en seminar om hvordan vi kan bli bedre. Hva er Bøygen, og hvordan skal vi utvikle oss videre i jubileumsåret? Vi får besøk av flinke foredragsholdere som skal inspirere og hjelpe oss på veien. Andre som driver tidsskrifter eller blogg og ønsker å arbeide med å utvikle seg på nett, reflektere over egen identitet eller måten de følger opp forfattere på vil også ha utbytte av seminaret og er hjertelig velkomne.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.