Tidligere debatter og arrangementer

ENO&FETT inviterer til debatt i samarbeid med Norsk tidsskriftsforening.

Enkelte musikere velger å utbrodere sitt følelsesliv gjennom musikken. Andre unngår dette, men flerrer til gjengjeld sjelen åpen på Twitter. Noen velger et forskjønnende språk når de skriver låter, mens andre synes obskøniteter gir den beste poesien.

Vi lanserer vårt nye temanummer om arabisk litteratur og oversettelse på Tronsmo bokhandel, tirsdag 4. desember fra kl. 16.30 til 17.30.

Gunvor Mejdell, professor i arabisk litteratur ved Universitetet i Oslo, snakker om kulturelle og språklige utfordringer i oversettelse av arabisk litteratur. Vi leser også opp korte noveller som for første gang er oversatt til norsk i dette nummeret av Babylon.

Tidsskriftforeningen, Fett og Minerva arrangerer:

Likestilt og kjønnsdelt

Norge er et av verdens mest likestilte land, med et av verdens mest kjønnsdelte arbeidsmarkeder. Kvinnene har kommet ut i arbeidslivet, men vi har et skjevere, mer deltidsarbeidende og sykere arbeidsliv for kvinner enn noen gang før. Må det mer aktiv politikk til? Eller er det på tide å akseptere at likestilte kvinner fortsatt velger tradisjonelt?

Z Filmtidsskrift nr 4-2012: Digitalisering

Sleppefest torsdag 22.11 kl 19.00 på Liebling, Øvrefoss 4, Grünerløkka

Temaet for nummeret er digitalfilm, eller rettare: overgangen frå analog til digitalfilm. I løpet av dei siste ti åra har fleire og fleire deler av norsk filmindustri blitt digitalisert. No er det knapt analog film igjen, i noko ledd. Nummeret tek opp dette gjennom intervju med alt frå regissørar, fotografar, distributørar og kinomaskinistar. Til slutt ender ein opp hjå Nasjonalbiblioteket og eit innblikk i korleis arkivarbeidet har endra seg.

Det vil bli synt analog film, tonesett på direkten av Andreas Paleologos.

Vel møtt!

Arr inviterer til debatt om den gåtefulle smerten. Torsdag 15. november kl. 1900 i Kjelleren på Litteraturhuset.

Hvordan møter vi motgang og ubehag i dag? Er sorg sykdom eller ikke? Blir noens smerte tatt mer på alvor enn andres?

Skal vi tro Statistisk Sentralbyrå har vi aldri hatt så mye smerter som nå. Og i Norge – verdens beste land å bo i – har folk mer smerter enn i noe annet land. Etter depresjon kommer  muskel- og skjelettlidelser øverst blant årsaker til sykefravær. Kronisk smerte rammer rundt 30 prosent av den voksne befolkningen, og er den viktigste årsaken til langtidsfravær og uførhet.

Slike påstander dominerer diskusjonen om smerte i dag. Den handler om helse, økonomi og politikk, og her er medisinerne smertens viktigste eksperter. Smerten er som mye annet blitt medikalisert.

Men smerte som sykdom er bare en av mange mulige fortolkninger. For hva smerte er, og hvordan den gis mening er historisk betinget.

Lørdag 10. november kl 10.45, BUL-salen, Rosenkrantzgata 8 i Oslo, rett ved Kaffistova
Konferanseavgift: kr. 150,-/Elev- og studentpris: kr. 50,-

Konferansen er arrangert av tidsskriftet Rødt! og er støttet av Norsk Tidsskriftforening og Fritt Ord

Astra Nova, Bang og Fett - en feministisk samtale

lørdag 29 sept. kl. 15.00 – 16.00 på Bokmässan i Gøteborg - Svenska mässan v/Korsvägen

En samtale om feminismen i Norden og om det feministiske tidsskriftets rolle. Hvilke debatter preger de ulike landene og hva kan vi lære av hverandre? Bang og Fett slipper også nytt nummer.

Historieverket om Universitetet i Oslo kom ut i 9 bind i jubileumsåret 2011. Noen har brukt tiden siden da til å lese det. Hva synes de? Er det en god historie? Hva slags historie er det? Kunne og burde den vært skrevet annerledes? Et utvalg historiekyndige fra ulike fag og felt kommenterer og kritiserer. Hovedinnleder er Narve Fulsås, som også anmelder verket i Nytt Norsk Tidsskrift nr. 3-2012.

Hjertelig velkommen!

Babylon – Nordisk tidsskrift for midtøstenstudier inviterer til debatt med Khaled Khalifa, (syrisk forfatter og intellektuell), Eugene Schoulgin (forfatter og visepresident i PEN International), Gunvor Mejdell (professor i arabisk, Universitetet i Oslo) og Kai Kverme (Babylon og prosjektkoordinator, IKOS, Universitetet i Oslo).

Tid: 20. april kl 15.30-17.30 (fingermat fra kl 15.00 – 15.30)
Sted: Kverneland, 2.etg Litteraturhuset

Kan forskere forutse fremtiden?

Onsdag 11. januar kl. 19.00 - Litteraturhuset i Oslo (kjelleren)

Interskandinavisk vinterkort

Fredag 16. desember klokken 19.00 på Surround, vis a vis Q i Strøket

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.