Hvorfor avholde valg i autoritære stater?

Nordisk Østforum feirer ny årgang med ny design og inviterer til lanseringsseminar med paneldebatt på Litteraturhuset 7. mai klokken 19.00–20.30.

Hva er poenget med å avholde valg når utfallet er gitt på forhånd? Og hvorfor ser opposisjonen seg tjent med å stille? Slike spørsmål er aktuelle for mange land i dag, deriblant Aserbajdsjan, Russland og Kasakhstan, hvor president Nazarbayev i april ble gjenvalgt med 97,7 % av stemmene.

Med utgangspunkt i Sofie Bedfords ferske artikkel «Val för att bevara status quo: elektoral autokrati och stabilitet i Azerbajdzjan», vil vi diskutere valg i autoritære stater og dynamikken som oppstår mellom myndigheter og opposisjon i en slik politisk kontekst.

Panel:

Sofie Bedford (Uppsala universitet)
Geir Flikke (Universitetet i Oslo)
Håvard Mokleiv Nygård (Institutt for fredsforskning, PRIO)

Arrangører: Nordisk Østforum, Tidsskriftsforeningen, Universitetsforlaget og Norsk utenrikspolitisk institutt (NUPI).

Tid: Torsdag 7. mai klokken 19.00–20.30
Sted: Nedjma, Litteraturhuset

Påmelding på www.nupi.no

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.