Invitasjon til seminar: Demokrati i Norge 2014?

Sápmi/Norge: #Kvinners rettigheter #Vold mot kvinner

Tid: 6, juni 2014 kl 09.30

Sted: Kjelleren, Litteraturhuset, Oslo

Gratis inngang. Salg av kaffe, te og lunsj (baguetter)

Arrangementet består av lansering av tidsskrift Gába, seminar i to bolker, billedkunst med tema «vold mot kvinner»,  salg av duodji, bøker, Gába mm og til slutt: catwalk som viser samisk design – Arctic Skirt

Kl. 10-12.30      Del I:
1- Lansering av samisk-norsk kvinnetidsskrift Gába

2- Innlegg og debatt der samekvinners rettigheter i Norge i et nasjonalt og et urfolksperspektiv belyses der bl.a. Sametinget deltar, og

Kl. 13.30-16.30 Del II:

1- Innlegg og paneldebatt med stortingspolitikere o.a., der man retter fokus på forebygging av vold mot kvinner, som er et stort samfunnsproblem. Forsking viser at det har en forebyggende effekt når vold mot kvinner blir satt på dagsorden i den offentlige debatt. Politikere fra alle parti har et særskilt ansvar for å realisere kvinners rettigheter til et liv uten vold.
2-Catwalk med samiske kunstskjørt.

Arrangører: SNF-Samisk KvinneForum og KvinNor Kvinneuniversitetet i Nordn

Nettside arrangør: www.saminissonforum.org  og  www.kvinnor.no

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.