Krise - Debatt og slippfest på Chateau Neuf 23. mars kl 19.00

Argument har sluppet et nytt nummer med tema Krise og inviterer  til slippfest med panelsamtale om samme tema på Chateu Neuf i Oslo onsdag 23. mars!
Økokrise, strømkrise, koronakrise, boligkrise, identitetskrise, tillitskrise ... Det er mange erklærte kriser å forholde seg til nå for tiden. Lever vi i en tidsalder av kriser? Hva er i så fall grunnen til dette?

Opprinnelig betegnet «krise» et avgjørende vendepunkt. I dag bruker vi ofte begrepet om langvarige, seige samfunnsprosesser. Er krise den nye normalen? Eller har vi blitt for lemfeldige med bruken av krisebegrepet?

Til å diskutere disse (og mange flere) spørsmål har vi invitert psykolog Ole Jacob Madsen og idéhistoriker Helge Jordheim. Ola Jacob Madsen er professor i kultur- og samfunnspsykologi ved Universitetet i Oslo. Han har arbeidet mye med samtidens store spørsmål rundt klimapsykologi, identitet og psykisk helse. Helge Jordheim er professor i kulturhistorie ved Universitetet i Oslo. Begrepshistorie er et av hans mange interessefelt, og har tidligere tatt for seg nettopp krisebegrepet i et historisk perspektiv.

Publikum vil også få anledning til å stille spørsmål.

Argument gleder gleder seg til en spennende og fruktbar samtale, og håper å se deg på Klubbscenen onsdag kveld! Dørene åpner kl 19:00 og samtalen starter kl 19:30.

Vel møtt!

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.