Nytt Norsk Tidsskrift og Manifest Tidsskrift inviterer til debatt

I 1985 analyserte Øyvind Østerud hvordan landene i den tredje verden, «jordens fordømte» (Fanon) ble brukt som «mobiliserende trumfkort» av europeiske venstreintellektuelle på 1960-tallet og 1970-tallet. Hvor godt traff Østerud med analysen sin? Og hva har skjedd siden med det som den gang ble kalt den tredje verden, og venstresidens forhold til den? Nytt Norsk Tidsskrift og Manifest Tidsskrift inviterer til debatt med Øyvind Østerud, Eyolf Jul-Larsen, Tore Linné Eriksen, Benedicte Bull og Henrik Hovland.

Før debatten viser vi den ferske dokumentarfilmen Concerning Violence av Göran Hugo Olsson. Filmen har et unikt arkivmateriale fra kolonitiden, og bruker den antikolonialistiske tenkeren Frantz Fanons Jordens fordømte som lydspor, lest av Lauryn Hill. Etter debatten spiller Brox og Engels musikk fra den tredje verden.

Debatten er en del av Nytt Norsk Tidsskrifts 30-års jubileum, og Østeruds artikkel med kommentarer ble trykket i jubileumsutgaven.

Sted: Parkteateret

Tid: Torsdag 25. september, kl. 18.00 (debatten begynner 19.30)

Les mer her

For ytterligere informasjon:

Ta kontakt med Andreas Carlsson (redaksjonssekretær i Nytt Norsk Tidsskrift), andreas.carlsson@universitetsforlaget.no, 922 85 764

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.