12.00-12.30 Tidsskrifttale: Eit rom å vere annleis i

v/Bjørn Hatterud

Bjørn Hatterud har fått merksemd for boka Mjøsa rundt med mor, som kom på Samlaget i fjor. Men det var i tidsskrift at han starta å skrive, som bidragsytar i t.d. Syn og Segn, Samtiden, Minerva, Prosa, Vinduet, Folkemusikk, Fortidsvern og Blikk. Hatterud er skeiv, har funksjonsnedsettingar og er med i regjeringas «likeverds- og mangfoldsutvalg». Han vil snakke om korleis han opplever å skrive i tidsskrift som eit frirom til å vere annleis.

Bjørn Hatterud (født 1977) er en norsk kulturskribent, kunstkritiker, kurator og musiker. I 2018 kom boka Mot Normalt ut. Boka ble beskrevet som «ei forteljing om ikkje å passe inn, om å vekse opp i Brumunddal og vere avvikar og skeiv på alle vis.» I 2019 ble Bjørn Hatterud utnevnt til nytt varamedlem i Kulturrådet. Bjørn Hatterud har fått Kritikerprisen og Fritt Ords pris i 2021

Museumsnytt arrangerer debatt 11. oktober: Hva skjer med Nasjonalmusset? Det nye Nasjonalmuseet er åpnet, og den viktigste kunstsamlingen i Norge er igjen tilgjengelig for publikum. Endelig! Men tilbake på Tullinløkka står det gamle, ærverdige Nasjonalgalleriet tomt. Hva skal vi gjøre med det?

Se info og program her.

Du kan bl.a. lese om dette: Fastleger med omstillingsevne. Fastlegenes evne til omstilling var viktig da koronapandemien var på sitt verste. Dette kommer frem i en fokusgruppestudie med 19 fastleger i Innlandet fylke. Legene opplevde at deres ansvar ble utvidet fra å gjelde egne listepasienter til å omfatte hele befolkningen. De så seg selv som en viktig del av kommunens helseberedskap.

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.