12.30-13.15 Redaktøren som portvakt og døråpner

Redaktørene har et ansvar for å slippe til og utvikle nye og flere stemmer. Men hvor og hvordan finner vi de nye stemmene, og hvordan skal vi best bidra til å utvikle og beholde dem? En felles forståelse av språk og uttrykk er viktig, men går vi glipp av nye tanker, erfaringer og innfallsvinkler hvis vi ikke klarer å ha et bredt mangfold blant skribentene vi hyrer og sakene vi skriver om, i sjanger så vel som tema?

"Jeg er ikke opptatt av mangfold, jeg er opptatt av kvalitet" er et kjent utsagn i mangfoldsdebatten. Vi diskuterer mangfold i lys av kvalitet, relevans, ny- og nyttetenkning, språk- og bildebruk.

Debatt:
Sumaya Jirde Ali, redaktør FETT - Osama Shahin, redaktør DER - Audun Stokke Hole, Folkemusikk - Thomas Walle, styreleder i Balansekunst

Ordstyrer: Guro Kleveland, redaktør Ballade

Museumsnytt arrangerer debatt 11. oktober: Hva skjer med Nasjonalmusset? Det nye Nasjonalmuseet er åpnet, og den viktigste kunstsamlingen i Norge er igjen tilgjengelig for publikum. Endelig! Men tilbake på Tullinløkka står det gamle, ærverdige Nasjonalgalleriet tomt. Hva skal vi gjøre med det?

Se info og program her.

Du kan bl.a. lese om dette: Fastleger med omstillingsevne. Fastlegenes evne til omstilling var viktig da koronapandemien var på sitt verste. Dette kommer frem i en fokusgruppestudie med 19 fastleger i Innlandet fylke. Legene opplevde at deres ansvar ble utvidet fra å gjelde egne listepasienter til å omfatte hele befolkningen. De så seg selv som en viktig del av kommunens helseberedskap.

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.