15.45-16.30 Tidsskrift – den siste bastion for kritikerne?

Når kommersielle interesser kan kjøpe positive omtaler av det meste, er det viktigere enn noen gang å løfte den tradisjonelle kunnskapsbaserte kritikken frem. Kritikk på sitt beste er med på å gi et nyansert og kritisk bilde av den norske offentligheten, og gir kunnskapsbaserte vurderinger av det som anmeldes. Men er det mangler i dette bildet, både når det gjelder hva som blir anmeldt av kulturelle verk og ikke minst hvem som anmelder?
De dårlige økonomiske kårene for kritikere gjør at det til en viss grad er en fast homogen gruppe ildsjeler, og det blir vanskelig å stille krav. Hvordan kan redaktørene få gode nettverk og oversikt over kritikere og anmeldere med mer mangfoldige bakgrunner og vinklinger, også utenfor Oslo?
I aktuelle saker kan grensen mellom samfunnsdebatt og kritikk viskes ut. Hva er hva i ordskiftet på SoMe? Er vi alle kritikere? Avisene har mange forskjellige satsninger og innfallsvinkler til kritikk. Hva kan tidsskriftene lære av dette og er det overførbart?

Panel:Maria Horvei,  kritikar og tidlegare redaktør for Vinduet, Gyldendals tidsskrift for litteratur - Heidi Bale Amundsen,  kritiker, styreleder i Norsk kritikerlag og redaktør for Munch-museets bokutgivelser.- Audun Lindholm, ansvarlig redaktør og utgiver av tidsskriftet Vagant. Han sitter i Eurozines Editorial Board og Norsk tidsskriftforenings styre - Aleksander Huser, frilans filmkritiker og -journalist som skriver fast for de nettbaserte filmmagasinene Cinema og Rushprint og for avisa Ny Tid.

Ordstyrer: Ingebjørg Sofie Larsen, kulturredaktør i Minerva

Museumsnytt arrangerer debatt 11. oktober: Hva skjer med Nasjonalmusset? Det nye Nasjonalmuseet er åpnet, og den viktigste kunstsamlingen i Norge er igjen tilgjengelig for publikum. Endelig! Men tilbake på Tullinløkka står det gamle, ærverdige Nasjonalgalleriet tomt. Hva skal vi gjøre med det?

Se info og program her.

Du kan bl.a. lese om dette: Fastleger med omstillingsevne. Fastlegenes evne til omstilling var viktig da koronapandemien var på sitt verste. Dette kommer frem i en fokusgruppestudie med 19 fastleger i Innlandet fylke. Legene opplevde at deres ansvar ble utvidet fra å gjelde egne listepasienter til å omfatte hele befolkningen. De så seg selv som en viktig del av kommunens helseberedskap.

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.