12.15-12.45 Tidsskriftets død, tidsskriftets fødsel. Har vi bruk for tidsskriftene i 2022?

Det siste året har vært dramatisk for en rekke fremtredende norske tidsskrifter. Aschehoug forlag har solgt ut landets eldste kulturtidsskrift, Samtiden. Vårt største litteraturtidsskrift, Vinduet, har gått fra papir til digitalt. Verken forrige eller inneværende statsbudsjett har tilgodesett tidsskriftenes ønsker om mer forutsigbar støtte, og Kulturrådets nye støtteordninger er fremdeles uutprøvde. Samtidig kommer nye tidsskrifter til, både på papir og som rene nettpublikasjoner. Slike organiske endringer i eierskapsforhold, form og betydning har vært en del av tidsskriftsøkologien siden tidsskriftenes tilsynekomst på 1700-tallet. Men hva trenger vi tidsskriftene til i dag? Hva gjør de, som ikke andre publiseringsformer gjør?

Eirik Vassenden er professor i nordisk litteraturvitenskap ved Universitetet i Bergen, og var medforfatter av Norsk litteraturkritikks historie 1870–2010 (2016). Han har vært medredaktør av EddaVagant og Norsk litterær årbok.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.