17.00 -17.45 Hvor er de intellektuelle blitt av?

Er de intellektuelles rolle tatt over av de som programmerer de sosiale mediene, eller er det de som bruker medienes plattformer til å spre sine synspunkter som er dagens intellektuelle.

Førsteamanuensis og Ibsen-forsker Giuliano D’Amico og Audun Lindholm, redaktør i Vagant, diskuterer de intellektuelles rolle og hvilket ansvar de har. Blir grensene for ytringsfriheten mindre når det er krig og krise?

Giuliano D’Amico er førsteamanuensis i nordisk litteratur ved Senter for Ibsen-studier, Universitetet i Oslo. Han har særlig forsket på resepsjonen av nordiske forfattere i forskjellige europeiske land og på nordisk retrogardisme. Hans siste bok er Tilbake til fremtiden. Håkan Sandell og den nordiske retrogardismen (Scandinavian Academic Press, 2020).

Audun Lindholm er redaktør i Vagant.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.