18.00 En tale for de smale

Under vignetten «Tidsskriftturne» i Prosa skriver Aasne Jordheim om smale tidsskrift. Gjennom en hyllest til denne type publikasjoner vil hun forklare hvorfor de er et viktig tilskudd til offentligheten.

Aasne Jordheim er frilansskribent, kritiker i Forskerforum, utdannet filosof, og har mange års erfaring med å undervise i bl.a. ex,phil. og ex.fac., og noen færre år med filosofisk praksis.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.