Kurs i litteraturkritikk i Oslo, Bergen og på nett

Hvorfor anmelde? Og hvordan? Hva står egentlig på spill i anmeldelsen av en skjønnlitterær bok? Og hvordan ser en god anmeldelse ut? I et kurs som strekker seg over tre samlinger ser vi nærmere på disse spørsmålene. Vi skal også diskutere hvilke grep anmelderen bør gjøre for å gi anmeldelsen et godt liv i digitale medier, og hvordan mediet vi skriver i påvirker anmelderarbeidet.

Oslo, Litteraturhuset

1. samling:
7. september, kl. 13.00 - 16.00
v/Bernhard Ellefsen

Hva kan kritikken utrette? Og hvordan? Anmeldelsen er en tøyelig og fri form, og vi snakker om hvordan den kan få liv og gjennomslagskraft.

14. september, kl. 13.00 - 16.00
Å skrive en anmeldelse
v/Bernhard Ellefsen og Ingunn Økland

Hva må med i anmeldelsen? Hva kan utelates? Vi skriver en anmeldelse, snakker om hvordan den helst bør se ut og hva som bør unngås. Og om den altavgjørende åpningen.

3. samling:
21. september, kl. 13.00 - 16.00
Kritikk og etikk
v/Ingunn Økland og Bernhard Ellefsen

Flertallet av de store litterære debattene i Norge de siste årene har handlet om etikk, enten i litteraturen eller i kritikken selv. Fra Hamsun og Handke til den selvbiografiske litteraturen. Hvordan håndterer kritikeren etiske spørsmål?

Påmeldingsfrist 1. september

Påmelding til kurs i Oslo her

Bergen, Litteraturhuset

1.samling:
19. oktober, kl. 13.00 - 16.00

26. oktober, kl. 13.00 - 16.00
Å skrive en anmeldelse
v/Bernhard Ellefsen og Erlend Liisberg

3. samling:
2. november, kl. 13.00 - 16.00
Hvem skriver vi for?
v/Erlend Liisberg og Bernhard Ellefsen

Mange skriver anmeldelser i lokal- og regionaviser, eller i nisjetidsskrifter. Litteraturen utgis over hele landet. Hvordan påvirkes kritikken av mediet man skriver i?

Påmeldingsfrist 11. oktober

Påmelding til kurs i Bergen her

Nettkurs

1. samling:
9. november, kl. 13.00 - 16.00

16. november, kl. 13.00 - 16.00
Å skrive en anmeldelse.
v/Bernhard Ellefsen og Erlend Liisberg

Tredje samling:
23. november, kl. 13.00 - 16.00
Hvem skriver vi for?
v/Erlend Liisberg og Bernhard Ellefsen

Påmeldingsfrist 1. november

Påmelding til nettkurs her

Kursholdere:
Ingunn Økland,  journalist og film- og litteraturkritiker, kommentator og anmelder i kulturredaksjonen i Aftenposten
Erlend Liisberg, stipendiat i allmenn litteraturvitenskap ved UiB og litteraturkritiker i Bergens Tidende
Benhard Ellefsen, bokansvarlig og kritiker i Morgenbladet

Kurset er arrangert av Norsk tidsskriftforening i samarbeid med Kritikerlaget, med støtte fra Kulturrådet, Fritt Ord og Pressens faglitterære fond.