2-dagers kurs i filmkritikk i Bergen 18. og 25. oktober

Hvorfor anmelder vi film? Og hvordan? Vi ser på hvem vi kommuniserer med og hvordan vi gjør det. Gjennom et kurs bestående av to samlinger ser vi på kritikerens rolle, på ulike sjangere innen filmkritikken og hvordan vi best sikrer at anmeldelsen blir lest og dessuten kan inngå som relevant innspill i diskusjonen om den enkelte film.

Dette kurset er for alle, journalister, skribenter og forfattere, både nybegynnere og mer erfarne.

18. oktober kl. 14.00 – 19.00
Hva er filmkritikk?
Ved Håkon Tveit og Øyvor Dalan Vik

Hva er filmkritikk, og hva er det ikke?
Hvem kommuniserer man med, og hvordan gjør man det?
Kritikerens rolle i en mediehverdag i endring.
Og finnes det mulige problematiske aspekter ved filmkritikk?
Vi forbereder oss på å skrive en anmeldelse. Hvordan gjøre teksten levende og gi den gjennomslagskraft. Form, virkemidler, lesbarhet og sjanger.

Korte skriveøvelser underveis.

25. oktober kl. 14.00 – 19.00
Kritikk og ansvar. Oppsummering og diskusjon
Ved Bjørn Gabrielsen og Øyvor Dalan Vik

Vi gjennomgår deltakernes egne tekster, tilbakemeldinger og felles diskusjon. Vi snakker om kritikerens personlige stemme og ansvaret som følger med det å være kritiker. Hvordan forvalter vi rollen? Og hva vil vi med den?

Faglig ansvarlig/lærere:
Øyvor Dalan Vik, mangeårig filmkritiker og kommentator i Dagens Næringsliv, har det faglige ansvaret, og foreleser på alle samlingene.
Håkon Tveit, universitetslektor ved UiB, filmkritiker i Dag og Tid og ansvarlig for blant annet skoleprogrammet under Bergen Internasjonale Filmfestival siden 2006
Bjørn Gabrielsen, tidl. filmanmelder i Natt&Dag, Morgenbladet og sporadisk i Dagens Næringsliv, har hatt DNs daglige spalte "På nattbordet" i 15 år. Utgitt åtte bøker, sist "Skjermslaver" (2002, Kagge forlag.)

Påmelding her
Påmelding før: 10. oktober

Gratis for medlemmer av Tekstallianse.
Påmelding her.

Pris: kr 1500 for 2 kursdager inkl. kaffe/te
Sted: Litteraturhuset i Bergen

Arr: Norsk tidsskriftforening og Tekstallianse, i samarbeid med Filmkritikerlaget, støttet av Kulturrådet, Fritt Ord, Fagpressen og Pressens faglitterære fond.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.