To dagers seminar for tidsskriftredaktører 30.-31. oktober

Dette har vi gledet oss til å utlyse: Vi inviterer til et grundig redaktørseminar for nye og etablerte tidsskriftredaktører 30.-31. oktober 2024. Vi tar for oss redaktørens rolle og ansvar, juss og etikk, forholdet mellom redaktør og utgiver, konflikthåndtering og ledelse av både seg selv og andre. Prisen inkluderer overnatting og alle måltider.

Tid og sted: 30.-31. oktober på Holmen Fjordhotell, Asker (inkl. overnatting)
Pris: kr 2000
Påmelding her. (Frist for påmelding 23. september)

Å være redaktør innebærer både en stor frihet og stort ansvar. Hvilke viktige verktøy har du som redaktør? Hva må du kunne om juss og etikk? Hvor går grensene for hva du kan publisere? På dette seminaret får du en grundig innføring i redaktørens rolle og forpliktelser. Du får gode råd om alt fra redaksjonell ledelse, drift og økonomi til konflikthåndtering og hvordan styre din egen tid og hverdag.

Seminaret blir tilpasset behovene til deltakerne, med øvelser og diskusjoner underveis. Alle kan sende inn problemstillinger og spørsmål på forhånd. Målet er størst mulig nytte og utbytte, enten du er erfaren, fersk eller kanskje skal bli redaktør.

Seminaret går over to hele dager. Prisen inkluderer overnatting og alle måltider.

Dag 1. Lærer: Arne Jensen

• Redaktørens frihet og ansvar – medieansvarsloven
  • Forholdet mellom redaktør og eier/utgiver
  • Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten
  • Presseetikk og juss. Juridiske og etiske huskeregler.
  • Redaktører og journalisters bruk av sosiale medier
  • Ti bud for et lykkelig liv som redaktør

Dag 2. Lærer: Trygve Aas Olsen

•  Redaksjonell ledelse – hva må du vite, og hva kan du endre?
  • Strategi og mål – hvor skal du, hva vil du?
  • Håndtering av konflikter og de vanskelige samtalene
  • Ut av tidsklemma – hvordan utnytte din egen tid, organisere hverdagen din og få mest mulig ut av møtene og evaluere produktet og medarbeiderne på en meningsfylt måte
    • Deltagernes egne utfordringer og spørsmål

Om faglærerne: Vi har med oss to dyktige faglærere med solid kunnskap og lang erfaring som kursholdere og formidlere: Arne Jensen i Norsk Redaktørforening og Trygve Aas Olsen fra Institutt for journalistikk. Begge har vært redaktører i ulike typer publikasjoner og gitt ut lærebøker innen media og journalistikk.

Arne Jensen er tidligere generalsekretær, nå seniorrådgiver, hos Norsk Redaktørforening og driver også eget firma. Jensen har bakgrunn som journalist og redaktør, og har skrevet flere fagbøker, som f.eks. den nylig reviderte Redaktørhåndboken (2023). Han er en mye brukt foredragsholder, blant annet på temaene ytringsfrihet, redaktøransvar, mediejuss, presseetikk og åpenhet.

Trygve Aas Olsen er en erfaren journalist, redaktør og forfatter, og har siden 2011 vært ansatt ved Institutt for journalistikk, der han også har vært leder for. Han hjelper redaksjoner og mediefolk med effektivt nyhetsspråk, presseetikk, økonomi- og kulturjournalistikk, research og redaksjonell ledelse. Han har vært journalist og reportasjeleder i Dagbladet, redaktør i fagbladet Journalisten og redaksjonssjef for kulturstoffet i Dagens Næringsliv. Han har skrevet fire bøker, bl.a. Kritisk kulturjournalistikk (2014).

Hvorfor bør du bli med på seminaret?

Tidsskriftredaktøren har flere krevende og interessante roller. Mellom det overordna publisistiske ansvaret og den daglige driften av tidsskrift er det mye en redaktør skal ha av kunnskaper, ferdigheter og egenskaper. Alt dette må læres og trenes på.

Tidsskriftredaktørene har ulik bakgrunn. Noen kommer fra journalistikken, andre fra akademia eller ulike fagfelt. Alle bør vite hva som er redaktørens ansvar og rolle, innholdet i pressens regelverk, etikk og juss, og ha kunnskap om drift og ledelse av redaksjonelt arbeid. De fleste tidsskrifter styres etter Redaktørplakaten, og skal drive kritisk journalistikk, uavhengig av sine utgivere og eiere. Likevel kan det oppstå konflikter mellom redaktør og utgiver, og de må løses.

Selv om tidsskriftene fremdeles legger stor vekt på klassiske tidsskriftsjangre som kritikk, essays og lengre fagartikler – og intervjuer, er de fleste blitt mer hybride og publiserer journalistisk innhold i form av nyheter, reportasjer, dokumentarer, kronikker og kritikk. Stadig mer publiseres digitalt og mye raskere enn før, særlig på nett. Når tidsskriftene lener seg stadig mer på journalistikk, må redaktørene også kunne mer om fag og lovverk knyttet til redaksjonell frihet. Det får du på dette seminaret.

Og kanskje like viktig: du blir kjent med andre redaktører, får styrket nettverket ditt og kommer hjem med inspirasjon og ideer til nye måter å jobbe på. Kurset er støttet med midler fra Kulturrådet og kopivederlagsmidler, slik at deltageravgiften er lavest mulig.

Arr. Norsk tidsskriftforening med støtte fra Kulturrådet og vederlagsmidler fra Kopinor