Parksalongen på St. Hanshaugen torsdag 31. oktober

Alfahannen - finnes han?

Torsdag 31. oktober klokka 18:00 åpner vi dørene til TVERROLOGEN. Det blir PUB og SAMTALER om alfahannen i Parksalongen på St. Hanshaugen

Torsdag 31. oktober klokka 18:00 åpner vi dørene til TVERROLOGEN. Det blir PUB og SAMTALER om alfahannen i Parksalongen på St. Hanshaugen

Tverrologen er en uformell og undersøkende «kjøkkenbordsamtale» mellom kunnskapsrike mennesker med ulike perspektiver. Denne gangen vil vi snakke om alfahannens eksistens og implikasjoner den har for menneskers (og andre dyrs) sameksistens.

Gjestene rundt dette bordet er zoolog Torfinn Ørmen, evolusjonsbiolog Marius Stavang og Dr. Med. Stein Knardahl. Ørmen er førstelektor ved OsloMet og har bred kunnskap om menneskets evolusjon. Stavang er stipendiat ved NTNU hvor han forsker på hvordan mennesker forholder seg til hverandre i en romantisk/seksuell kontekst. Knardahl er arbeidsmiljøforsker ved STAMI, med interesse for hierarki og dominansadferd blant mennesker.

“Alfa” er et begrep som, i forskning på sosiale dyrs adferd, betegner det individet i gruppa som har høyest rang. Det ble introdusert i 1947 av Rudolf Schenkel, som forsket på ulver, og ble siden popularisert av primatologen Frans de Waal i hans bok “Chimpanzee Politics” (1982). Ideen om alfahannen har siden fått fotfeste i populærkulturen som en macho, selvsikker og dominerende fyr som har draget på damene. Stemmer denne ideen med det vi ser hos alfahanner i andre sosiale arter? Og er det bare individer av hankjønn som kan fortjene alfatittelen? Gir det mening å snakke om noen “alfa” hos dagens mennesker i det hele tatt?

Forutsatt en alfa er et hierarki. I dagens samfunn, hvor vi i stor grad verdsetter likhet, liker vi kanskje ikke å se på hierarki som noe naturgitt. Vi betrakter det gjerne som en sosial konstruksjon som det er mulig å bli kvitt. Men de som studerer andre sosiale arter ser at hierarkier faller naturlig på plass og at det bidrar til å dempe konflikt. Har mennesker også en naturlig tilbøyelighet til hierarkisk innordning? I så fall, hvordan utspiller dette seg i dagens samfunn? Og er en slik tilbøyelighet noe vi burde omfavne eller jobbe imot?

Tverrologen forsøker å finne svar torsdag 31. oktober i kjelleren til Parksalongen på St. Hanshaugen.Panelsamtalen starter kl 19, men du er veldig velkommen til å dukke opp tidligere for noe å drikke og muligens en god samtale før samtalen. Inngangen er gratis.

Åsta Dale leder samtalene.

Møtet arrangerers med støtte fra Fritt Ord og Norsk tidsskriftforening. Vel møtt for en god samtale!

Informasjon om arrangementet på Shera. Registrer deg gjerne her for oppdatering og påminnelse: https://www.shera.no/events/tv...

Informasjon om arrangementet på FB-event: https://fb.me/e/51qc21048